Gå til sidens hovedinnhold

Hvor er Porschen min?

Eivinds guttedrøm ble et mareritt da han møtte porscheselgeren fra helvete.

I februar i år fant endelig Eivind Ranestad Porschen han har drømt om siden guttedagene. En klassisk Porsche 911 - 1978-modell.

- Jeg så en annonse på finn.no og pulsen steg flere hakk, forteller Eivind til Nettavisen. - Det var akkurat en slik jeg ville ha, sier han.

Bilen var annonsert av Speedster Høyer, Norges største importør av klassiske Porscher ifølge reklameteksten på firmaets nettside.

Porschen befant seg i USA, men bilen skulle leveres i Norge med alle formaliteter i orden. Prisen var 169.000 kroner.

Måtte forskuddsbetale
- Jeg fikk beskjed om at det var svært mange som var interessert i bilen. Jeg måtte derfor betale inn 5000 kroner i depositum med en gang, noe jeg gikk med på, forteller Eivind.

Noen uker senere betalte Eivind ytterligere 105.000 kroner som delbetaling. Pengene måtte Speedster Høyer ha for å betale for bilen i USA og for transport til Norge.

- Dette var greit for meg, sier Eivind som hadde blitt lovet at bilen skulle være i Norge i begynnelsen av mai.

Meldte seg inn i Porsche-klubb
Eivind begynte så smått å glede seg til at guttedrømmen skulle bli oppfylt og kortet ned ventetiden ved å melde seg inn i den norske Porsche-klubben (Porsche Club Norge, PCN).

- Det var noe jeg skulle gjort tidligere, sier en etterpåklok Eivind.

På klubbens diskusjonsforum lå det advarsler fra flere medlemmer om å gjøre forretninger med firmaet Speedster Høyer.

- Mange klaget på at de hadde fått biler som var i langt dårligere forfatning enn beskrevet i annonsene og at de hadde opplevd svært mye rot og tull med firmaet Speedster Høyer, forteller Eivind.

Problemene begynte
Rot og tull var noe Eivind selv skulle få oppleve i ukene som fulgte.

- Selger hadde lovet å holde meg oppdatert under hele prosessen med kjøp og transport av bilen til Norge. Det gjorde han ikke og jeg måtte mase for å få informasjon.

Etter en stund ga Speedster Høyer beskjed til Eivind at bilen var på vei over Atlanterhavet.

Fulgte feil skip
- Jeg fikk et trackingnummer slik at jeg kunne følge skipet fra USA, sier Eivind.

Etter en lang seilas på fem uker, blant annet via Asia, ankom skipet Rotterdam.

- Jeg hadde oppdatert meg daglig og jeg ble rimelig forbannet da selger opplyste at bilen ikke var på skipet allikevel. Selger skyldte på shippingselskapet og informerte meg om at bilen fremdeles sto i USA.

Etter mye fram og tilbake ankom bilen Drammen Havn 14. juli 2008.

Eivind ble enig med selger om å møtes i Drammen for å ta bilen i øyesyn for første gang.

Blakk selger
Der ventet flere overraskelser på Eivind.

- Jeg måtte legge ut for toll og frakt, til sammen 35.000 kroner for selger hadde ikke penger på seg, sier Eivind som gikk med på å legge ut mot at beløpet ble trukket fra salgssummen.

Med formalitetene i orden bega de to seg ut på havna for å se på bilen.

Trist syn
- Det var et trist syn som møtte meg. Bilen var uten vinduer og speedometer, stereoanlegg og tenning var revet ut. Det var sprekker i dashbordet og stor slitasje på skinnsetene. Da vi prøvde å starte den kom det bare røyk ut av motorrommet, sier Eivind.

Den var overhodet ikke i den stand Høyer hadde forespeilet meg.

- Det sto at den skulle leveres ferdig på skilter, EU godkjent, med originalt servicehefte og i mint-condition, sier Eivind.

- Det siste betyr at bilens tilstand skal være nesten perfekt, sier Eivind.

Noe som bekreftes av formannen i Porches interesseklubb i Norge, Øyvind Carlsen.

- Når en selger bruker betegnelsen mint-condition betyr det at bilen skal se ut som ny og alle slitte deler skal være byttet ut, sier Carlsen.

Uten forsikring
Samtidig måtte selger innrømme at bilen ikke var fraktforsikret slik som lovet.

- Han la ansvaret på sin samarbeidspartner i USA og rederiet, sier Eivind.

Selger beklaget og ville ta ansvar for å utbedre feilene og Eivind fattet nytt håp.

Men tiden gikk og Eivind fikk ikke noe bil.

Til salgs på finn.no
- Jeg ble sjokkert når jeg i slutten av juli så bilen min annonsert på finn.no. Det var jo min bil! Jeg forlangte svar på hva han drev på med og ble da fortalt at han kun brukte annonsen i markedsføringsøyemed, forteller Eivind.

Når Eivind møter Nettavisen 6. august har det gått tre uker siden han fikk se bilen. Han ikke hvor den befinner seg og Speedster Høyer nekter å overlevere bilen.

«Hevet salget»
- Selger har sluttet å svare på mine telefoner. Via mail har jeg fått beskjed om at han har «hevet salget» og at han vil selge den til noen andre. Pengen mine skal jeg visst få når den er solgt, sier en fortvilet Eivind.

Selger skal også ha kommet opp med andre alternativer.

- Han har tilbudt seg at jeg får bilen min mot at jeg betaler de 50-70.000 kronene det visstnok skal koste å utbedre feilene, sier Eivind.

I det denne saken publiseres ligger Eivinds bil ute til salgs på finn.no til prisen 189.000 kroner.

En bil Eivind har skrevet kjøpekontrakt på og som han har betalt 145.000 kroner for hittil.

Kan ta bilen som den er
Eivind, som er fortvilet over å se bilen ligge til salgs på finn.no, ønsker å få saken ut av verden og har tilbudt seg å overta bilen i den stand den er og i tillegg selv å betale registreringsavgift.

Også dette er blitt avslått av selger.

Ikke alene
Christer Hedin, jurist og styremedlem i Porsche Club Norge, bekrefter historien til Eivind og kan samtidig fortelle om flere andre medlemmer som har hatt problemer med Speedster Høyer.

- Mange føler seg kraftig lurt og vi har sett oss nødt til å legge ut en advarsel på hjemmesidene våre om denne type virksomhet, sier Hedin.

For å bistå Ranestad har Hedin tatt ut arrestbegjæring i bilen overfor Oslo Tingrett.

Ingen er lurt
Overfor Nettavisen innrømmer selger at salget til Eivind Ranestad ikke har gått som planlagt, men tilbakeviser at noen er lurt.

- Jeg leverer biler av høy kvalitet og har mange fornøyde kunder. For meg var det et nederlag å måtte heve kjøpet til Eivind, jeg visste at kunden kom til å bli veldig skuffet, men å selge den bilen i den tilstanden var uaktuelt. Bilene jeg ønsker å levere skal i god Porsche-ånd være kvalitetsbiler, sier innehaveren av Speedster Høyer til Nettavisen.

Å selge veteranbiler er en kunst
Han understreker at det å selge en 30 år gammel veteran er en kunst.

- Veteranbiler på over 30 år innebærer masse jobb. Det oppstår ofte uforutsette ting og slitedeler som er gått i stykker kan innebære driftsstans, sier 40-åringen.

Han ønsker nå å få saken med Ranestad ut av verden og garanterer overfor Nettavisen at Eivind vil få pengene tilbake.

Speedster Høyer skal ha omsatt nærmere 50 klassiske Porscher siden oppstarten i 2004. I tillegg til Porscher importerer firmaet klassiske utgaver av Rolls Royce, Bentley, Ferrari og BMW.

Den 40 år gamle innehaveren står oppført med null i inntekt, ingen formue og null i betalt skatt for ligningsåret 2006. Han har fem uoppgjorte inkassosaker og firmaet Speedster Høyer frarådes kreditt.

(NB! Et bilde som identifiserer innehaveren og oppgir hans telefonnummer, ble slettet 15. februar 2010. Bakgrunnen er at forholdet nå er oppgjort, men at innehaveren fortsatt opplever meget uheldige konsekvenser som følge av identifiseringen i artikkelen.)

Reklame

Supertilbud: Nå kan du få gratis strøm til februar