*Nettavisen* Nyheter.

Hvordan var det man startet flyet igjen?

Foto: Havarikommisjonen (Havarikommisjonen)

Da motorene stoppet var det bare å konferere med instruksjonsboka. Men der stod det ingenting om hvordan man skulle starte flyet i lufta.

19.06.09 17:27

Ulykken på Østre Æra i Østerdalen i 2004 endte heldigvis godt. Takket være gode piloter mistet ingen livet. Nå konstaterer Flyhavarikommisjonen at ulykken kunne vært unngått hvis instruksjonsboka hadde inneholdt informasjon om hvordan man starter flyet i lufta.

16. juli 2004: To propellfly av typen AN-28 droppet fallskjermhoppere ved Riksanlegget for fallskjermhopping. De to erfarne flygerne fra Riga Aeroklubs Latvia var på sin syvende tur med fallskjermhoppere denne dagen.

Sekunder etter at de siste hopperne hadde forlatt flyet, befant det seg like ved de mørke skyene. Piloten gjorde en krapp 90-graders sving og reduserte motorkraften for å forberede seg til landing ved Østre Æra flyplass.

Full stopp
På grunn av de mørke skyene hadde det dannet seg is på frontruten. Førstestyrmannen satte på anti-isingsystemet.

Da stoppet flyet.

På grunn av den lave motorhastigheten fikk ikke flyet nok strøm til å operere det elektriske anlegget når antiisingsanlegget ble slått på. Resultatet var altså at alt slo seg av. Også motorene.

Flyhavarikommisjonen skriver i rapporten at pilotene på dette tidspunktet hadde fløyet i over fem minutter i 15.000 fots høyde. Oksygenmangelen i denne høyden gjør at hjernen fungerer dårligere. Noe som kan forklare hvorfor førstestyrmannen slo på antiisingsanlegget uten å konferere med piloten.

Klikk på bildet for å forstørre.

Fikk det ikke til
Uten motorkraft eller hydraulikk gikk flyet inn for landing. Pilotene forsøkte flere ganger å starte flyet. Problemet var at flyet måtte rearmeres for at det skulle være mulig å starte flyet. Dette måtte gjøres ved at den såkalte «Feathering Lever» ble ført helt tilbake i bakre stilling, så tilbake i framre stilling igjen, skriver Flyhavarikommisjonen.

Men det visste ikke pilotene, og det sto heller ikke i instruksjonsboka som fulgte med flyet. Da pilotene forsøkte å starte flyet, sto disse hele tiden i framre posisjon. Dermed forble motorene døde.

Havarikommisjonen konstaterer at det burde finnes et brukervennlig sjekklistesystem i cockpit som kan brukes både under normale operasjoner og ved nødstilfeller. I tillegg skriver kommisjonen at: «Det er særdeles viktig at flygere i forbindelse med trening og utsjekk får tilstrekkelig oppføring og erfaring for å kunne utføre nødvendige nødprosedyrer».

Klikk på bildet for å forstørre.

Reddet livet
Imellom 160 og 170 kilometer i timen traff flyet rullebanen. Piloten trykket inn hjulbremsene, men fordi flyet hadde landet midt på rullebanen, og fordi flapsen ikke virket, klarte han ikke å stoppe flyet før rullebanen tok slutt.

I enden av rullebanen 01 på Østre Æra løfter bakkenivået seg med 2,5 meter. Hadde flyet fortsatt ut av rullebanen ville det ha krasjet rett inn i jordveggen og trolig drept de to flygerne.

Heldigvis slapp piloten bremsen da han så at det ble umulig å stoppe. Istedenfor løftet han flyet igjen, og fløy over avsatsen og inn på myra sør for rullebanen. 230 meter inne på myra traff hjulene det ulendte terrenget. 60 meter etter landing, traff nesa på flyet bakken og hele flyet rullet over. På dette tidspunktet var farten så lav at de to pilotene overlevde.

De to pilotene får skryt for hvordan de utførte nødlandingen når de først ikke klarte å starte flyet.

Les hele rapporten her.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.