RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

I sin fars fotspor

Sist oppdatert:
Møt Morten Foss som hylles av reklamebransjen med ærespris - akkurat som sin far.

Han vokste praktisk talt opp i bransjen, denne Morten Foss, fredagens æresprisvinner i Kreativt Forums Gullblyanten.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Det har seg nemlig slik at hans far, Trygve Foss, også har vært en respektert herremann i reklamemiljøet. Han mottok æresprisen under Kreativt Forums Gullblyanten for nøyaktig 30 år siden.

- En generasjonsgreie
Allerede på ungdomsskolen hadde Morten etablert seg i den norske reklameindustrien. Og etter fylte 41 mener en fagjury bestående av de syv forrige æresprisvinnerne at han har gjort seg fortjent til en slik hederspris.

Juryens begrunnelse beskriver Morten Foss som en aktør som har vært flink til å utfordre etablerte sannheter, med originale ideer og en fantastisk formsans. Juryen var unisont enige i at årets vinner med sitt dedikerte arbeid har bidratt til å heve nivået i norsk reklame gjennom både dette, og forrige tiår.

- Er ikke slike priser egentlig forbeholdt gamle sjeler, som er på vei ut av rampelyset. Men du er da fortsatt ung?

- Det er i alle fall slik jeg liker å se på meg selv, humrer Foss, før han fornøyd tilføyer:

- Nei, dette er helt overveldende og svært overraskende. Jeg har holdt på i bransjen siden ungdomsskolen, men trives fortsatt helt utmerket. Dette er jo nesten blitt en generasjonsgreie i familien Foss, smiler han overfor NA24 Propaganda.

Så rørt blir en vinner av Kreativt Forums ærespris Gullblyanten. Morten Foss måtte ta til tårene fredag.
Så rørt blir en vinner av Kreativt Forums ærespris Gullblyanten. Morten Foss måtte ta til tårene fredag.

Håper på å få bli
Dette er Foss’ syttende år i DDB, eller det som frem til 2004 ble kalt New Deal, hvor han vil fortsette å jobbe i flere år fremover.

- Jeg vil holde på så lenge bransjen vil ha meg. Men det er tøft for reklamefolket - man må levere varene absolutt hele tiden. Man merker også litt konkurranse fra den yngre garde etter hvert, men jeg håper jeg ikke blir kastet ut av reklamen med det første, sier han beskjedent.

Har man etter om lag 25 år i bransjen gjort seg fortjent til en ærespris, kommer det vel ikke som noen stor bombe at 41-åringen har gjort en solid innsats hva gjelder reklamekampanjer rundt i det ganske land.

Enkle er ofte det beste
Men hva er det han selv er mest fornøyd med?

- Det er ikke lett å rangere, men det er spesielt enkelte langvarige prosjekter som skiller seg ut. Jeg har blant annet jobbet tett med IKEA lenge, og ikke minst er Rema 1000-kampanjen «Den enkle er ofte det beste» blitt viden kjent, poengterer han.

Akkurat som sin far gjorde for flere år siden, takket Morten Foss alt reklamebransjen har gjort for ham opp gjennom årene etter han mottok selve æresprisen under Gullblyanten-utdelingen fredag.
Akkurat som sin far gjorde for flere år siden, takket Morten Foss alt reklamebransjen har gjort for ham opp gjennom årene etter han mottok selve æresprisen under Gullblyanten-utdelingen fredag.

Og det er nettopp dette som gjør kampanjen til et slikt høytstående verk for Foss. Han var sterkt inne i utviklingen av selve konseptet, og mener resultatet har kuliminert ut i noe de fleste i reklamebransjen absolutt higer etter.

Nemlig at reklamen skal få en bredere mening enn ku n å skape ren profitt for kundene.

- Det handler om å skape forandringer i samfunnet vi lever i. Jeg liker best å jobbe med kunder som selv også ønsker å gå mer i dybden i det de presenterer. Det gir en bredere mening, samt at det virkelig betyr noe, understreker han.

Ett gull til DDB
Ellers var det ikke helt selskapets dag under festlighetene fredag. DDB gikk av med «kun» ett gull, men da riktig nok i den svært så gjeve kategorien «film».

- Vi kommer sterkere tilbake, forsikrer Foss.

I juryen satt Anne Gravingen, Bendik Romstad, Erik Heisholt, Hans Petter Moland, Morten Varhaug, Morten Kristiansen, Tone Garmann og Eirik Hovland, alle tidligere Æresprisvinnere.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere