RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: TV 2

Innrømmer alko-problem

Sist oppdatert:
Dagfinn Neteland, konsernsjef i HSD, innrømmer at selskapet har et holdningsproblem når det gjelder alkohol. I dag ble selskapet rammet av en ny promilleskandale.

- Vi er i sjokk. Jeg ville aldri trodd at dette skulle skje igjen, sier konsernsjefen i HSH, Dagfinn Neteland, til TV 2 Nettavisen.

- Kulturproblem

Neteland innrømmer at HSD har et kulturproblem i forhold til alkohol, og at de har jobbet med å endre kulturen i selskapet.

- Dette er enkelttilfeller, men vi må likevel innrømme at vi har et problem, sier Neteland.

Samme båt som sist

Promilleskandalen som ble avdekket fredag morgen på MF "Os" er den andre som har inntruffet på denne fergen. Det var styrmannen, kapteinen og maskinisten som blåste rødt da politiet tok en promilletest av de ansatte ombord.

Neteland sier de vil innføre blindtester for å få bukt med problemet, og fortsetter arbeidet med å endre kulturen i selskapet. De interne reglene om å være totalt avholdende åtte timer før man går på jobb, og at det ikke er lov å nyte alkohol mens man er i en vaktuke, vil bli fulgt opp enda sterkere.

Trodde det var over

Også hovedtillitsvalgt Robert Sinsås i Norsk Sjøoffisersforbund har fått høre den triste nyheten.

- Vi er selvfølgelig alvorlig sjokkert hvis dette er tilfelle. Foreløpig har jeg bare hørt om saken på radio, så vi vet veldig lite, men dette er et stort sjokk, sier Sinsås til TV 2 Nettavisen.

Sinsås sier han trodde selskapet hadde fått en ende på promilleproblemet.

- Må være et holdningsproblem

Fungerende sjøfartsdirektør Sigurd Gude er oppbragt over morgenes avsløringer.

- Vi er rystet, sier Gude til TV 2 Nettavisen.

Gude mener promilleskandalen ihvertfall ikke kommer på grunn av mangel på lover og regler, for ifølge den fungerende sjøfartsdirektøren er rederiets selvpålagte interne retningslinjer vesentlig strengere enn norsk lov.

- Dette må være et holdningsproblem. Ikke generelt, men noen ansatte som ikke har forstått rederiets interne regler og heller ikke har forstått hvilket ansvar de har ovenfor passasjerer, biler og øvrig last, mener Gude.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere