Iranske kaprere får bli i Norge

Foto: (Foto: Berit Almendingen/TV 2 Nettavisen)

Kaprerne som tvang et fly til å lande på Gardermoen i 1993, kan ikke sendes ut av landet fordi det vil være i strid med Den europeiske menneskerettighets-konvensjonen. Norsk Flygerforbund reagerer kraftig på avgjørelsen. Si din mening.

22.03.04 19:49

Kommunalminister Erna Solberg opplyste om regjeringens avgjørelse på en pressekonferanse mandag. De to iranerne har fått avslag på sine søknader om oppholdstillatelse, men får fortsatt bli i Norge, i første omgang i ett år.

- De to brødrene kan ikke sendes tilbake til Iran uten at dette kommer i strid med internasjonale forpliktelser Norge er bundet av. Direktoratet anser at brødrene i Iran risikerer overgrep i strid med Den Europeiske Menneskerettighetskonvensjonen. Det har vært undersøkt om brødrene kan returneres til andre land de har en nær tilknytning til. Det har vist seg å ikke være mulig, opplyser Solberg i en pressemelding.

HTML EMBED

Sonet i Russland
Brødrene Farhad og Mansour Muhammadi Injeh kapret i 1993 et Aeroflot-fly i Aserbajdsjan sammen med en tredje person, og tvang det til å lande på Gardermoen. Etter å ha blitt utlevert og sonet fengselsstraffer i Russland kom brødrene tilbake til Norge via Danmark, der de hadde fått avslag på asylsøknaden.

Sommeren 2002 fikk de ett års oppholdstillatelse i Norge på humanitært grunnlag, men kommunalminister Erna Solberg ville ha en ny vurdering av saken.

Ikke familiegjenforening
Den tillatelsen brødrene nå får vil ikke gi rett til familiegjenforening eller rett til å opparbeide seg en varig tillatelse i Norge. Endrede forhold i Iran vil kunne medføre at brødrene mister sin tillatelse i Norge og sendes tilbake til hjemlandet, opplyser statsråden.

- En invitasjon til kaprere
Norsk Flygerforbund reagerer kraftig på avgjørelsen.

– En invitasjon til dem som vil gjøre kriminelle handlinger for å sikre seg opphold i landet, mener Norsk Flygerforbund.

- Vi er svært betenkt og vil nå ta kontakt med kommunalminister Erna Solberg (H) og vårt politiske nettverk, sier Thomas Hermansen, leder for sikkerhetsarbeidet i Norsk Flygerforbund, til NTB.

Norsk Flygerforbund vil også bringe saken videre til det internasjonale flygerforbundet (IFALPA).

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Nyheter

Annonsebilag