RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Jente-rush til nettbutikkene

Sist oppdatert:
Norske jenter har virkelig fått smaken på netthandling. Nå tar de innpå guttenes årelange dominans på weben.

- For første gang ser vi at kvinnene tar innpå mennene i netthandling. Dette viser at stadig flere kvinner tar i bruk nettet, sier Agnes Beathe Steen Fosse, direktør i eforum, til TV 2 Nettavisen.

SI DIN MENING:
Hva handler du på internett?
Flybilletter og hotellopphold
Bøker og CD-er
Kinobilletter
Andre ting
Handler ikke på nett

Se resultat

Kraftig årsøkning
Ferske tall fra eforums ehandelsbarometer, som er gjennomført av Markeds og Mediainstituttet (MMI), viser at 175.000 flere nordmenn handlet på internett i andre kvartal i år enn i samme periode i fjor. Av disse er 108.000 kvinner, og 67.000 menn.

Bare fra første kvartal til andre kvartal i år har 62.000 flere kvinner begynt å handle på nettet.

- Vi har sett økninger for kvinnene før, men ikke på denne måten. Jeg tror det har å gjøre med at nettet har fått nytteverdi, og teknologi har kommet mer i bakgrunnen. Da kommer kvinnene på banen, sier Steen Fosse.

Fortsatt er det menn som er de ivrigste nett-shopperne, men kvinnene kommer raskt etter. Veksten for kvinner har vært på 12 prosent det siste året, mot 6 prosent for menn. Det er med andre ord 41.000 flere kvinner enn menn som har tatt i bruk e-handel siste året.

- Nølende jenter
Likestillingsombud Kristin Mile synes jenteinntoget er gledelig.

- Jentene har kanskje vært litt mer nølende enn guttene til å ta i bruk det nye verktøyet. Tradisjonelt sett har det alltid vært slik. Ny teknologi har ofte vært en guttegreie, og da spesielt internett, sier Mile til TV 2 Nettavisen.

Hun er likevel ikke overrasket over at jentene kommer etter.

- Internett er blitt et arbeidsverktøy for alle. Jentene er blitt vant til å bruke verktøyet. Økningen blant jenter tyder også på at skolene har lykkes i arbeidet med å få jentene mer interessert, sier likestillingsombudet.

Flyreiser tar av
Ifølge tallene fra MMI-undersøkelsen har 1,84 millioner nordmenn handlet på nett minst en gang: 817.000 kvinner og 1,02 milloner menn. Dessuten kommer stadig flere til. Det siste året har det vært en vekst i netthandelen på ti prosent.

Flere nettprodukter opplever kraftige økninger i salget. Spesielt gjelder dette flybilletter, der salget økte med 61 prosent det siste året. Også andre reiselivsprodukter merket en formidabel vekst.

Foruten flybilletter og reiser, er det banktjenester, andre typer billetter, bøker, musikk, filmer, hotellopphold, softvare, elektronikkartikler og klær og sko som er mest populært å netthandle i Norge.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere