RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Øker prisen med 78 prosent

Sist oppdatert:
Netcom øker minuttprisen med inntil 78 prosent.

Fra 1. juni må Netcoms kunder ut med 35 øre ekstra dersom de ringer kunder hos Tele2, Ventelo, Network Norway og andre tilbydere i Network Norways nett.

Prisøkningen kommer frem i en notis på Netcoms hjemmesider, og innebærer en minuttprisøkning på inntil 78 prosent.

- Myndighetenes feil
Grunnen til at Netcom setter opp prisen, og fraviker sitt egenintroduserte «lik pris»-prinsipp er ifølge Netcoms kommunikasjonssjef Øyvind Vederhus at selskapet taper penger for hvert ringeminutt som går til de berørte selskapene.

Skylden for dette legger han på myndighetene.

Post- og teletilsynet bestemte nemlig tidligere i år at Tele2 og Network Norway skulle få lov til å ta seg bedre betalt enn Netcom og Telenor, gjennom såkalte termineringspriser.

Mens Netcom og Telenor får lov til å belaste andre selskaper 60 øre per ringeminutt, får Tele2, Ventelo og Network Norway ta 1,16 kroner.

- Taper penger
- Denne differansen gjør at vi taper penger på samtaler som går til abonnenter hos disse selskapene. Påslaget på 35 øre går til å dekke opp litt av dette tapet, sier Vederhus.

- Hvis en Netcom smarttalk-kunde ringer en to minutters samtale til en kunde i Network Norway taper Netcom 44 øre per minutt, differansen på 35 øre er der for å dekke inn dette tapet, sier han.

Smarttalk er det Netcom-abonnementet med lavest minuttpriser, med kun 45 øre i minuttpris. For activetalk-kunder ser regnestykket helt annerledes ut, ettersom minuttprisen i utgangspunktet er 89 øre.

Ulik pris
Netcom har siden de selv introduserte «lik pris»-prinsippet i 2001, gått knallhardt ut med at det skal koste det samme uansett hvem og når du ringer.

- Vi synes det er utrolig kjipt at vi må gå bort fra dette prinsippet. Vi mener lik pris er det beste, men da må myndighetene legge til rette for dette. Dersom termineringsprisene jevnes ut, fjerner vi pristillegget omgående, sier Vederhus.

Og selv om han ikke liker pristillegget, bagatelliserer han omfanget av problemet.

- En snittkunde vil få rundt 5 kroner mer på fakturaen sin per måned. Det er kjipt, men ikke snakk om mye penger, sier han.

Ifølge Vederhus vil påslaget kun berøre 5 prosent av trafikken.

Meld deg på Nettavisens store kunnskapsquiz: Sjekk de nye premiene

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere