Ketil Solvik-Olsen om bompengemøtet i Bergen: - Fullstendig misvisende at vi vil ha lukket møte

PRAKTISERER ÅPENHET: - Samferdselsdepartementet praktiserer åpenhetslinje i slike spørsmål, men vi har sagt at det er opp til kommunene om vi bør ha åpne eller lukkede forhandlingsmøter, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).

PRAKTISERER ÅPENHET: - Samferdselsdepartementet praktiserer åpenhetslinje i slike spørsmål, men vi har sagt at det er opp til kommunene om vi bør ha åpne eller lukkede forhandlingsmøter, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp). Foto: (NTB scanpix)

Ketil-Solvik Olsen reagerer på at forhandlingsmøtet i Bergen betegnes som hemmelig, og sier samtidig at han vil støtte en nedleggelse av bomringen i Bergen hvis lokalpolitikerne skulle ønske det.

31.05.18 19:33

6. juni skal Bergen, omegnskommunene og regjeringen møtes for å diskutere bompenger og transport.

Solvik-Olsen understreker overfor Nettavisen at møtet ikke er et forhandlingsmøte om bompenger, men et møte hvor de skal forhandle frem byvektsavtalen, som har som mål å løse transportutfordringene i kombinasjon med realpolitikk.

- Møtet er ikke et forhandlingsmøte om bompenger. Vi skal altså ikke møtes for å diskutere penger, sier Solvik-Olsen til Nettavisen, og fortsetter:

- Den lokale bomringen i Bergen er lokalt vedtatt. Dersom politikerne der ønsker å fjerne den, så skal de få min fulle støtte umiddelbart til å iverksette.

- Ville gitt ros for andre løsninger

Det ble i november 2011 lagt frem et forslag for ny bypakke i Bergen, hvor det var enighet om at staten skal dekke 50 prosent av kostnadene, mens lokale myndigheter skal dekke de resterende 50 prosentene.

I Bypakken for Bergen er det lagt opp til 12 nye bomsnitt ute i bydelene, samt et i Bergen sentrum. Det skrev Bergensavisen i februar.

- Det er de lokale politikerne som tyr til bompenger for å dekke kostnadene. Jeg ville gitt dem ros om de valgte andre løsninger, sier Solvik-Olsen.

- I en artikkel i Bergensavisen sier leder av komiteen for miljø og byutvikling, Geir Steinar Dale (Ap), at de gjerne skulle sett at regjeringen tok en større del av regningen, slik at de slapp mer bompenger i Bergen. Hva er din kommentar til det?

- Jeg mener han snur saken fullstendig på hodet. Rødgrønn regjering ga inntil 15 prosent, mens vi tar 50 prosent av kostnadene. Det er nærmest en firedobling.

- Fullstendig misvisende

Onsdag skrev Bergensavisen at statsrådene Monica Mæland (H) og Ketil Solvik-Olsen (Frp) ønsket at forhandlingsmøtet 6. juni skulle være lukket, men at det ble lagt opp til at møtedeltakerne skulle møte pressen umiddelbart etter møtet.

Byråd Anna Elisa Tryti uttrykte bekymring over at møtet ikke skulle være offentlig, og understreket at de hadde hatt gode erfaringer med åpne møter fra forhandlingene om byvekstavtalen som Bergenkommune allerede har inngått.

Men at Solvik-Olsen ønsket lukkede dører, er imidlertid ikke tilfellet, ifølge ham selv.

- Dette er en fullstendig misvisende sak. Samferdselsdepartementet praktiserer åpenhetslinje i slike spørsmål, men vi har sagt at det er opp til kommunene om vi bør ha åpne eller lukkede forhandlingsmøter, skriver Solvik-Olsen i en melding til Nettavisen.

Nabokommunene Askøy, Lindås, Os og Fjell er invitert til å forhandle med Bergen, fylket og staten om de nye byvekstavtalene. Avtalene skal sørge for at all vekst i persontransport skal tas med sykkel, kollektiv og gange, samtidig som utbygging skal skje rundt kollektivknutepunkt gjennom fortetting.

- Vi er vanligvis for et åpent møte, men i dette tilfellet var det enkelte av kommunene som uttrykte et ønske om lukket møte. Derfor ble vi enige om at det første møtet skulle være lukket, for så å se an hvordan vi gjør det videre. Det er altså ikke staten som ber om et lukket møte, snarere tvert imot, avslutter Solvik-Olsen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.