kjørte feil på Gardermoen – reddet av flaks

Foto: (HANS OLAV NYBORG/RB:NO)

Den russiske flyet tok av fra feil rullebane. Tilfeldigvis gikk det bra.

13.12.10 17:16

Havarikommisjonen har konkludert i nestenulykken på Oslo Lufthavn Gardermoen 25. februar 2010. Ved 15.15 tok da et Airbus A320 på vei til Moskva av fra taksebanen som ligger parallelt med rullebanen.

Les egen sak: Tok av fra taksebanen

«Under de rådende forholdene var taksebane M tilfeldigvis lang nok til at luftfartøyet kunne ta av. Taksebanen var på hendelsestidspunktet også fri for annen trafikk og hindringer. Dette forhindret et alvorligere utfall av hendelsen» står det i rapporten.

Du kan lese hele rapporten her.

Årsaken til ulykken mener havarikommisjonen er «mangelfulle prosedyrer og utilstrekkelig årvåkenhet i cockpit, i kombinasjon med utilstrekkelig overvåking fra kontrolltårnet og mangelfull skilting på manøvreringsområdet, medførte at AFL212 takset feil og tok av fra taksebane M.»

Piloten på det russiske flyet har forklart at han ikke trodde han ville få klarsignal for avgang før han hadde passert taksebanen. Når han fikk klarsignal tidligere enn forventet, bidro det til at han trodde han hadde kommet til rullebanen. Der tok han altså feil.

Samtidig var det dårlig skilting ved taksebane M som ligger ved siden av vestre rullebane. Kommisjonen poengterer blant annet at Gardermoen ikke har forbedret skiltingen for flyene. Noe de skulle ha gjort etter flere tidligere kjørefeil blant piloter på vei til rullebanen.

Kommisjonen foreslår nå endringer i prosedyrene til flygeleder slik at piloter i fremtiden ikke skal kunne misforstå om de står klar til avgang på en rullebane eller taksebane.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Nyheter

Annonsebilag