*Nettavisen* Nyheter.

Krever fyldige utstillingsdukker

Redd Barna ber klesgigantene om å bruke mer naturlige utstillingsdukker i butikkene.

Redd Barnas ungdomsorganisasjon PRESS sender i dag brev til blant annet Hennes&Mauritz med oppfordring om å bruke fyldige utstillingsdukker.

Klikk på bildet for å forstørre.

Mari Soggnæs Andresen leder i PRESS REDD BARNA Foto: (PRESS - Redd Barna)

- Vi mener syltynne utstillingsdukker og modeller bidrar til at mange barn og unge sliter med dårlig selvbilde, sier Mari Sognnæs Andresen, leder i PRESS.

Organisasjonen mener mer mangfoldige kropper i butikkvinduet kan bekjempe spiseforstyrrelse og dårlig selvbilde.

- Vi vil ha mangfold
Brevet med oppfordring om å variere størrelsene på utstillingsdukkene er sendt til Hennes og Mauritz, Kappahl, Lindex, JC, Cubus og Gina Tricot.

Klikk på bildet for å forstørre.

- Barn helt ned i syv-årsalderen behandles for spiseforstyrrelser. Klesbransjen må ta sin del av skylda når de bare bruker syltynne utstillingsdukker og klesmodeller, mener Sognnæs Andresen.

Hun viser til en undersøkelse gjort ved Universitet i Tromsø som hevder at 37 prosent av norske jenter i alderen 11 til 15 år mener de er for tykke.

De viser også til American Psychological Association son hevder at unge jenter kan få dårlig selvbilde, bli deprimerte og få spiseforstyrrelser av mye fokus på kropp.

- Klesbransjens har mulighet til å spille en positiv rolle, hvis de tør, og må ta større ansvar for den påvirkningen de har på oss, mener Sognnæs Andresen.

Klikk på bildet for å forstørre.

- Har frodige dukker
Guro Forseth, kommunikasjonsansvarlig i H&M Norge, har ennå ikke mottatt brevet, og synes det er vanskelig å uttale seg uten å ha sett det.

- Våre utstillingsdukker følger europeisk standard for hva som gjelder i tekstilbransjen, men jeg vil påpeke at utstillingsdukkene ikke skal sees som menneskelige ideal, men som en form for kleshenger som viser våre nyeste trender, sier Forseth til Nettavisen.

Hun bekrefter videre at butikkjedens utstillingsdukker kommer i standardformat med størrelse 36-38.

- Men vi har også større dukker for vår kolleksjon Big is Beatuiful (BIB), som viser klær i størrelse 44, sier Forseth.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.