*Nettavisen* Nyheter.

Krever tunnel-svar fra Navarsete

Foto: Gry Elisabeth Veiby

Frp ber samferdselsministeren avklare hvordan veitunnelene skal sikres.

19.02.07 13:23

I et skriftlig spørsmål til Liv Signe Navarsete, ber Frp samferdselsministeren sørge for å rydde opp i ansvarsforholdene og øke sikkerheten ved utbygging.

I forrige uke ble Holmestrand-tunnelen i Vestfold stengt etter at en kabelbru løsnet fra taket i tunnelen. 1. juledag i fjor raste store steinblokker fra taket i Hanekleivtunnelen noen kilometer unna.

Mandag ble en lastebil truffet av en stein fra et ras ved Høvågtunnelen mellom Lillesand og Kristiansand.

Tynnslitt

Klikk på bildet for å forstørre.


I et skriftlig spørsmål peker stortingsrepresentant Bård Hoksrud (Frp) også på at flere eksperter hevder sikkerheten i norske tunneler

ikke er god nok

.

- Dette tegner dessverre samlet et bilde av at sikkerheten ved bygging og senere bruk av våre veitunneler ikke har det sikkerhetsnivå vi må kunne forvente, skriver Hoksrud.

- Tilliten til både nye og gamle tunneler er tynnslitt, sier han til Nettavisen.

Mandag skrev Aftenposten at flere entrepenørselskaper er skeptiske til hvordan Statens vegvesen driver fram nye tunnelprosjekter. Bare i Oslo-området er det planlagt 40 nye tunneler som må bores i usikkert fjell.

Fullboring
- Det er ikke tvil om at vi må gå gjennom tunnelene i Norge for å forsikre oss om at de er sikre, og gjenopprette tilliten, mener Hoksrud.

Han mener et tiltak som må vurderes, er såkalt fullboring av tunneler, i stedet for sprengning. Ved fullboring brukes et bor med diameter tilsvarende tunnelløpet som skal bores.

Sviktet
Onsdag fikk Navarsete overrakt rapporten etter Hanekleiv-ulykkken. Rapporten viser at sikkerhetsarbeidet har sviktet på en rekke punkter:

¿ Under byggingen av tunnelen ble Statens vegvesen klar over at det var fare for ras. Det ble foretatt tilleggssikring, men den ble ikke sikret godt nok.

¿ Det har ikke vært foretatt rutinemessig kontroll av sikringen som ble gjort av området som var rasutsatt.

¿ Kompetansen til personellet som jobbet med tunnelen var ikke god nok.

¿ Det var heller ikke satt av nok personell til å registrere aktuelle rasfarer.

Under pressekonferansen kunne ikke veidirektør Olaf Søfteland love når arbeidet med å sjekke tunnelene i Vestfold ville være ferdig. Han kunne heller ikke garantere at tunnelen i Vestfold er sikre.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.