Gå til sidens hovedinnhold

Kundeflukt til fisk og kylling

Salget av fisk og kylling har gått til værs, mens kundene svikter kjøttvarene etter E.coli-saken.

E.coliutbruddet har ført til dramatiske endringer i norske matvaner, viser ferske markedstall TV 2 Nyhetene har fått tilgang til.

Mens ecoli-saken sto på som verst i mars og april, steg fiskesalget med hele 30 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor.

- Store varegrupper
Også kyllingkjøtt i alle slags varianter er en vinner - her har salget har gått opp med 16 prosent.

Det uavhengige analyseselskapet ACNielsen har gått gjennom salgstallene fra over 2000 norske butikker, som forteller om kraftige endringer i våre innkjøpsvaner denne våren:

- Dette er store varegrupper, og det er klart at det er sjelden vi ser så store endringer, sier marketing direktør Knut Gartland, ACNielsen.

Kostet over 100 mill.
Selv om kjøttdeigen nå er friskmeldt, lar mange den fortsatt ligge, salget har falt med 16 prosent.

- Det tilsvarer nær 35 millioner kroner, sier Gartland.

Det samlede tapet for Gilde er langt større, mistanken mot kjøttdeig og E.coli-funnene i spekepølse har antagelig kostet konsernet over 100 millioner kroner.

Salget av spekemat har gått ned over 15 prosent.

Reklame

Black Week hos Ekstralys: Gjør kupp på billykter, arbeidslys og xenonsett