RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Kystvakten får ikke hjelpe til

Foto: Magnus Blaker (Mediehuset Nettavisen)
Sist oppdatert:
Her ligger en av Norges beste redningsbåter - landfast - midt i den verste tiden for ulykker på sjøen.

I natt skjedde det igjen: En dødsulykke i skjærgården. Denne kom bare ett døgn etter forrige fatale uhell.

Sommeren er høysesong for båtliv og ulykker på sjøen. Hvert år dør flere.

Samtidig ligger to av Norges beste søk- og redningsfartøy landfast i henholdsvis Oslo og Bergen. Det dreier seg om Kystvaktens "KV Nornen" og "KV Tor".

Disse båtene har toppmoderne søk- og redningsutstyr, hurtiggående søkebåter, dykkere, fullgod sanitet og topptrent personell. De brukes gjerne som koordinator og operasjonsleder av Hovedredningssentralen når de deltar ved ulykker på sjøen.

Men nå er de pålagt å gå til kai. Midt i ulykkessesongen. For å spare penger.

- Men vi sparer nesten ingenting, sier flere kilder i Kystvakten til Nettavisen.

- River oss i håret
En av Kystvaktens fire viktigste oppgaver er søk og redning. De tre andre er miljøvern, fiskerioppsyn og tolloppsyn.

Om lag 90 prosent av småbåtflåten i Norge, befinner seg i Sør-Norge. Tilsvarende tall for den kommersielle flåten, er ca. 70 prosent.

Likevel har Kystvakten i dag ingen operative fartøy langs kysten i Sør-Norge.

Det er faktisk tre kystvaktskip som kunne ha bidratt til å øke beredskapen på sjøen i Sør-Norge kraftig. Sammen med landfaste "Nornen" og "Tor", utgjør "KV Njord" den indre beredskapen i Sør-Norge. Men "Njord" er på vei til Nord-Norge, for å fylle opp kvoten for seilingsdøgn i nordområdene.

Og det er her forklaringen på den tynne tilstedeværelsen i Sør-Norge ligger: Regjeringens satsning på nordområde gjelder også for Kystvakten, som fra før er presset:
De totalt fem indre kystvaktfartøyene i Norge har fått ordre av Sjøforsvaret om å redusere antall seilingsdøgn med mer enn 300.
Men: Det skal ikke reduseres noe i nordområdene.

Som følge av dette, ligger "Nornen" og "Tor" til kai, mens "Njord" må fylle opp timer som kystvaktfartøyene i nord ikke rekker over.

- Vi river oss i håret, sier løytnant og økonomioffiser Leif Kåre Vik i Kystvaktskvadron Sør.

Sparer ikke mye
Avdelingsdirektør Jarle Øversveen i Hovedredningssentralen Sør-Norge er ikke i tvil:

- Kystvakten er en viktig del av beredskapen til sjøs. Som søkeressurs og koordinator er de svært betydningsfulle, sier han til Nettavisen.

Sparetiltaket er med andre ord ikke spesielt populært i maritime kretser.

Skipssjef Tore Gabrielsen på "Nornen" sier til Nettavisen at flere etater er fortvilet over den manglende tilstedeværelsen - blant andre politiet og tollerne. Gabrielsen legger ikke fingrene imellom:

- Vi har ingen forståelse for dette.

Mindre frustrerende blir det ikke av at Kystvakten knapt sparer penger på landliggen: Fartøyene er nemlig leid inn, så leiekostnadene er de samme. Mannskapet er virkeløst men fortsatt på jobb, og hjelpemotorene går døgnet rundt for å lage strøm til driften av båtene.

- Det ville kostet veldig lite ekstra å ha disse fartøyene på sjøen og i beredskap, sier Gabrielsen.

Hans båt, "Nornen", har sitt operasjonsområde fra Østfold til Kristiansand, og ville vært en naturlig del av redningsarbeidet ved de to dødsulykkene i Vestfold denne uken.

- 300 døgn er mye
Informasjonssjef og kommandørkaptein Per Rostad i Sjøforsvaret medgir at det ikke ville kostet så mye å sette "Nornen" og "Tor" i drift:

- Det dreier seg om litt høyere lønnskostnader, og selvfølgelig mer drivstoff.

- Beredskapen deres i Sør-Norge er ikke høy om dagen?

- Vi gjør så godt vi kan innenfor de rammene vi har. Men det er klart; 300 døgn reduksjon er mye. Veldig mye.

- Har dere vurdert å sesongjustere satsingen på nordområdene, slik at folk i Sør-Norge kan få gleden av høyere beredskap på sjøen om sommeren?

- Det vet jeg ikke.

- Er det Kystvaktens jobb å redde liv når småbåter havner i ulykker?

- Det vet jeg ikke om jeg kan svare eksakt på. Så lenge vi er på sjøen, er det vår jobb. Men det gjelder i og for seg alle fartøyer som befinner seg i nærheten av en ulykke på sjøen.

Du kan lese Forsvarsdepartementet svar til denne saken her.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere