*Nettavisen* Nyheter.

Kystverket avviser ubåt-redder

Foto: TV 2

Bergingseksperten ville holde metoden for å heve vraket hemmelig, hevder Kystverket.

14.02.07 13:46

Tirsdag denne uken ble det kjent at Kystverket har bestemt seg for ikke å heve ubåtvraket utenfor Fedje som inneholder store mengder kvikksølv. Samme dag rykket bergingsekspert Georg Eide ut og sa at han hadde en metode for sikker heving av vraket, men at Kystverket ikke var interessert.

- Hemmelig

Onsdag avviser Kystverket Eides utspill. I en pressemelding opplyser de at en konsulent fra Eide Marin deltok på et møte i Horten våren 2006 der de fikk utdelt all dokumentasjon om U-864. Konsulenten opplyste at Eide Marin hadde en mulig metode for heving, men at denne metoden foreløpig var hemmelig.


I juli i fjor ble eide Marin kontaktet av Kystverket sammen med to andre leverandører og spurt om de kunne utrede heving av ubåten.

Svarte ikke

«Eide Marin svarte ikke på denne henvendelsen. Selskapet ble da kontaktet per telefon og forespurt om det samme. Kystverket mottok aldri noe svar fra Eide Marin på denne forespørselen heller og gikk derfor ut fra at selskapet ikke hadde kapasitet eller interesse for oppdraget», heter det i pressemeldingen fra Kystverket.


Først i oktober tok Eide Marin kontakt med Kystverket, ifølge pressemeldingen. Nå ville de presentere en løsning for heving. Nå var det bare to måneder igjen til fristen som var satt av Fiskeri- og kystdepartementet. Kystverket fikk ikke se animasjonsfilm av metoden, og avviste den av følgende årsaker:

  • Metoden ville kunne utløse ras på den meget ustabile havbunnen
  • Fjell på begge sider av ubåtvraket ville gjøre det vanskelig å komme til, ettersom Eide Marin med sitt utstyr ikke kunne skjære i fjellet.
  • Metoden er ny, og ikke utprøvd, og Kystverket ønsket ikke å eksperimentere med nye metoder på U-864.

Kystverket mener all internasjonal ekspertise peker på at tildekking av vraket er bedre enn heving.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.