Lærere blir kontorrotter

Lærere bruker stadig mindre tid på undervisning, og mer på rapportskriving og administrasjon.

17.01.06 08:58

Rapporter, møter og papirarbeid er i ferd med å spise opp arbeidstiden til lærerne. En ny forskningsrapport viser at mange lærere mener de drukner i byråkrati og at de ikke har tid til å gjøre jobben sin.

- Vi lærere skal jo primært undervise og ikke administrere, sier lektor ved Foss videregående skole i Oslo, Arvid Bang til TV 2 Nyhetene.

Men en ny forskningsrapport fra forskningsstiftelsen Fafo viser at storparten av lærerne er fortvilte fordi de bruker så mye tid på papirarbeid at undervisningen blir dårligere.

- Læreryrket er blitt byråkratisert. De må bruke tiden sin på dokumentasjon, rapportskriving og administrering, sier leder i Utdanningsforbundet Helga Hjetland.

Det er flere forklaringer på utviklingen. Nye elevrettigheter gjør at lærerne risikerer må måtte skrive et hundretalls brev, bare for å varsle karakterendringer.

- Det som vi lærere kanskje mest av alt savner, er en større grad av tillit. Man kan ikke erstatte tillit og den motivasjon tillit fører til med byråkratiske kontrollrutiner, sier lektor Bang.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.