*Nettavisen* Nyheter.

Lavpriskjedene dumper prisen på julesnop

DUMPER PRISENE: Rema 1000 og Kiwi dumper prisene på julesnopet for å lokke kunder Foto: Farid Ighoubah / Nettavisen, Rema 1000 og Kiwi.

Rema 1000 og Kiwi bruker lokkepriser for å få kunder til å handle julevarer.

03.12.15 23:55

OSLO (Nettavisen): Julen nærmer seg med stormskritt og lavpriskjedene kriger om kundene. En av lokkemetodene, for å vinne kundenes oppmerksomhet, er å dumpe prisene på julesnopet.

Det har ikke gått upåaktet hen i sosiale medier.

Her kan du tipse Nettavisens journalist på mail, eller ring 02060.

Klikk på bildet for å forstørre.

KONGERABATT: 1 kg Kong Haakong-konfekt ble i dag satt ned til kr 369. I begynnelsen av november kostet den 450 kroner på Rema 1000. Foto: Farid Ighoubah / Nettavisen.

– Ekstra billig når

Rema 1000 og Kiwi følger hverandre tett, og aldri før har prisene vært så lave, skal vi tro lavpriskjedene selv.

Nettavisen stakk innom Kiwi i Storgaten i Oslo sentrum, og Rema 1000 i Torggaten, fem gode steinkast unna.

– Det er konkurransen i markedet som avgjør hvordan prisene utvikler seg. Det er ekstra billig nå i forbindelse med høytidene. Lavpriskjedene overvåker hverandre hver dag, og vi slåss om å ha de billigste julevarene, sier kommunikasjonssjef i Kiwi Kristine Aakvaag Arvin til Nettavisen.

– Det er veldig tøff konkurranse i år, jeg kan ikke huske at det har vært så vill konkurranse tidligere år. I noen tilfeller er det også kunstig lave priser.

Før-prisen synlig

Hos Kiwi kan du blant annet få 1,5 liter julebrus til 4,90 pluss pant. Du får også en fempakning marsipanpølser til 14 kroner. For ikke å snakke om en 200 grams marsipangris til 15 kroner.

Kiwi nekter å oppgi før-prisen til Nettavisen og begrunner det med «policy».

Klikk på bildet for å forstørre.

Hos Kiwi får du en 65g marsipangris til 8,90. Lavpriskjeden ønsker ikke å si hvor mye prisreduksjonen utgjør. Foto: Farid Ighoubah / Nettavisen

Hos Rema 1000 har de vært mindre diskret med prisdumpingen, men også med å uttale seg.

Direktør for samfunnskontakt og kommunikasjon i Rema 1000, Mette Fossum Beyer, ba først om å svare på prisdumping-spørsmålene på mail. Etter at hun fikk de ombestemte hun seg og valgte å sende et kort SMS-svar hvor hun blant annet skrev.

– Vi følger til enhver tid markedet, det får vi til gjennom et godt valgt vareutvalg.

Hos Rema 1000 var før-prisene derimot dårlig skjult, og noen eksemplene var 100g mokkabønner ble satt ned fra 33,40 kroner til 23, noe som tilsvarer en prisreduksjon på 31 prosent.

Den 28. november kostet 200g julegris i eske 50,90 kroner hos Rema 1000. Ifølge prislappen ble prisen satt ned i dag til 15 kroner. Dette tilsvarer en nedgang på 70,5 prosent.

Klikk på bildet for å forstørre.

Prisdumping på snop på Rema 1000 og Kiwi. Foto: Farid Ighoubah / Nettavisen

– Kan bli solgt ut

Prisen på en fempakning marsipanpølser ble også dumpet i dag. I midten av november kostet de 34,90 kroner, mens prisen i dag er på 18 kroner. Dette tilsvarer en nedgang på 48,4 prosent.

Eksemplene er mange, men Rema 1000 har ikke ønsket å kommentere før- og etterprisene, eller hvorfor de har senket prisene.

Hos Kiwi ser de en ulempe med å drive prisdumping på julesnopet.

– En av utfordringene er at folk kjøper store mengder, noe som kan medføre at vi går tom for enkelte av varene. Dette er synd.



Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.