RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Lover økt satsing på tog

Foto: Holm, Morten (SCANPIX)
Sist oppdatert:
Sp-leder og samferdselsminister Liv Signe Navarsete lover bedre tog og skinner.

- Mitt mål er at mange viktige jernbanestrekninger skal få like god teknisk kvalitet som Gardermobanen, sier Navarsete.

Torsdag åpnet hun valgkampen med togtur fra Oslo til Rånåsfoss, og her bød hun pressen på sjokolade formet som et lokomotiv. Men hun kunne også by på valgløfter. Hun blinket ut kvalitetsheving på alle de viktige togstrekningene i Sør-Norge: Bergensbanen, Dovrebanen, Østfoldbanen, Sørlandsbanen, Drammensbanen, Vestfoldbanen, Gjøvikbanen og strekningen mellom Oslo og Eidsvoll skal i løpet av ti år få samme standard som Gardermobanen.

Økte ambisjoner
Tidligere har Navarsete kommet med liknende løfter for strekningene fra Oslo til Lillestrøm, Asker og Ski, men nå øker hun altså ambisjonene til å gjelde alle de viktige banestrekningene bortsett fra Nordlandsbanen.

Navarsete lover mer penger til tog i tråd med regjeringens løfter i Nasjonal Transportplan.

- For Senterpartiet blir det en hovedsak at samferdselsløftet skal holdes, ikke minst når det gjelder pendlerne. For Sp er det en prioritert oppgave å løse trafikkutfordringene i Osloområdet, sier hun.

Vil slå bilen
Samferdselsministeren peker på at et nytt dobbeltspor mellom Oslo og Ski vil halvere reisetiden fra 22 til 11 minutter på denne strekningen. Reisetiden til Halden vil bli 20 minutter kortere mens Vestfoldpendlere kan korte inn togreisen med hele 40 minutter.

- Da blir toget konkurransedyktig med bil. Min målsetting er at 30 prosent flere skal ta toget om fire år og at trafikkøkningen skal bli på 50 prosent i løpet av ti år, sier Navarsete.

Nye togsett
Hun forteller at NSB har bestilt 50 nye togsett og har fått opsjon på ytterligere 100 togsett. I tillegg har NSB fått garanti fra Samferdselsdepartementet om at Nasjonal transportplan skal følges opp, men tilskudd til den årlige driften vil først bli avklart i forbindelse med de årlige statsbudsjettene.

Navarsete mener det er et paradoks at det måtte en Sp-statsråd til for å få fart på jernbanesatsingen i Osloområdet.

- Men vi gjør dette med stor entusiasme og iver, legger hun til.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere