RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Alexander Dahlstrøm Winger (Mediehuset Nettavisen)

Løpsk iPhone ga sjokkregning på 150.000 kroner

Sist oppdatert:
Etter tre dager i Tyrkia fikk en nordmøring mobilregning på 150.000 kroner.

- Et moderne landeveisrøveri, sier nordmøringen til Tidens Krav.

Etter tre dager med sin nye iPhone i Tyrkia, kom sjokkregningen.

Han synes ikke det er noe morsomt å snakke om det, men går med på at vi anonymt får fortelle videre mobiltefon-historien.

- Tenk deg om dette hadde skjedd en ungdom på 18. Han ville jo vært økonomisk ødelagt i lang tid framover, sier han.

Ny mobil
Det var i høstferien i fjor sjokket kom. Mannen hadde fått sin nye mobiltelefon av arbeidsgiveren, én av åtte iPhoner bedriften hadde kjøpt inn.

- Vi dro til Tyrkia i oktober. Midt på natta andre dagen fikk jeg melding om at det var en overskridelse på 121.000 kroner. Jeg trodde det var en kamerat som hadde sendt en tekstmelding for å være morsom, sier nordmøringen.

Neste dag, da en tekstmelding fortalte at mobilregningen var oppe i 150.000 kroner, skjønte han at det var alvor.

- Mobilen var helt ny, og jeg hadde ikke brukt den til noe spesielt. Jeg har i ettertid skjønt at det er noe som heter dataroaming, som en må passe på er avslått før en reiser til utlandet. Men jeg hadde jo ikke hørt ordet dataroaming, en gang. Ikke hadde jeg slått på funksjonen, heller.

Ingen varsling
En sjekk i ettertid har vist at tre av de åtte telefonene firmaet kjøpte var innstilt med dataroamingen på da de ble levert.

- Siden vi hadde bedriftsabonnement og ikke privatabonnement hos vår operatør, fikk vi ikke noen melding om at bruken hadde kommet opp i denne summen. Jeg har også fått fortalt at du i EU- og EØS-området vanligvis får varsling når du passerer ei grense på 50 euro, men ikke i Tyrkia.

I ettertid har det også vist seg at regningen hadde passert 5.000 kroner før mannen forlot Norge.

- Jeg har også i ettertid fått høre at bruken av mobil er 100 ganger dyrere i Tyrkia enn i Norge, for norske kunder.

Betaler ikke
Mannen har ikke betalt regninga. I stedet har han sendt klage til Post- og teletilsynet.

- Vanligvis behandler de bare slike klager fra privatkunder, men i mitt tilfelle ville de se på denne saken fordi de fant den så urimelig, sier mannen.

Han akter ikke å gi seg.

- Om nødvendig går jeg rettens vei, for denne regninga vil jeg ikke betale. Dette er et moderne landeveisrøveri. All mulig fornuft tilsier at du ikke kan få en mobilregning på 50.000 kroner per dag. Det henger ikke på greip.

Bedriften har nå valgt å skifte mobiloperatør.

- Nå er vi tilbake til gamle Telenor igjen, sier han.

Ny rekord
Willy Jensen, direktør i Post- og teletilsynet tror nordmørsmannens mobil-opplevelse i Tyrkia må være rekord.

- Jeg har aldri høst snakk om at noen har fått ei så stor regning før, sier Jensen til Tidens Krav.

Han anbefaler mannen å ta dette opp med Forbrukerombudet.

- Det er jo ei katastrofe for brukeren, sier han.

Samtidig har han hørt om to tilfeller til den senere tiden på folk som har fått høye regninger.

- Det er blitt beskrevet som om mobilen har løpt løpsk, og det dreier seg om Apples iPhone i alle tilfellene. Når man klager til Apple, så har man så langt ikke fått svar, sier Jensen som så vidt har tatt opp problematikken med Forbrukerrådet.

Jensen sier det er vanskelig for Post- og teletilsynet å ta for seg individuelle tilfeller, men sier de vil se på denne saken.

Selv er Jensen ikke helt ukjent med uforutsette mobilregninger.

- Under askeskyen i fjor opplevde også jeg at jeg i løpet av tre dager fikk ei regning på 20.000 kroner, men da opptrådte operatøren min, Telenor, seg flott og profesjonelt, sier Jensen.

Les flere saker hos Tidens Krav her.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere