RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

PROTEST: Aksjonen «Nei til avskilting av erfarne lærere» foran Stortinget tirsdag. Her overleverer (f.v.) Hans Ole Rian Musikernes fellesorganisasjon, Steffen Handal i Utdanningsforbundet, Stig Johannessen Skolelederforbundet og Terje Moen Skolenes landsforbund 36.450 underskrifter til Kent Gudmundsen i Høyre.
PROTEST: Aksjonen «Nei til avskilting av erfarne lærere» foran Stortinget tirsdag. Her overleverer (f.v.) Hans Ole Rian Musikernes fellesorganisasjon, Steffen Handal i Utdanningsforbundet, Stig Johannessen Skolelederforbundet og Terje Moen Skolenes landsforbund 36.450 underskrifter til Kent Gudmundsen i Høyre. Foto: Gorm Kallestad (NTB scanpix)

Lærerorganisasjonene overleverer 36.500 underskrifter mot «avskilting» av lærere

Sist oppdatert:
I protest mot at Stortinget tirsdag avviste å droppe kompetansekrav for erfarne lærere, overleverte lærerorganisasjonene 36.5000 underskrifter mot kravet.

– Avskiltingen av lærere oppleves som en kraftig nedvurdering og rammer yrkesstoltheten. Legg prestisje til side, og opphev vedtaket om tilbakevirkende kraft, heter det i oppropet som Utdanningsforbundet, Skolelederforbundet, Musikernes fellesorganisasjon og Skolenes landsforbund står bak.

På under en måned har over 36.500 underskrevet oppropet «Nei til avskiltning av erfarne lærere», noe som gjør det til tidenes tredje mest støttede opprop på Opprop.net.

Les også: Ap vil ikke lenger «avskilte» lærere – får støtte fra lærere og LO

Underskriftene ble overlevert saksordfører Kent Gudmundsen (H) i Stortingets utdanningskomité på Løvebakken tirsdag formiddag.

– Lærere ønsker å ha relevant kompetanse når de underviser, men vi vil ikke at nye kompetansekrav plutselig skal få tilbakevirkende kraft. Prisen har vært høy. Vedtaket har demotivert en rekke lærere, de opplever det er blitt langt vanskeligere å bytte jobb, mange lærere pensjonerer seg tidligere enn de ønsker, og samtidig har bruken av ufaglærte i skolen nå blitt rekordstor. Slik kan vi ikke ha det, sier leder i Utdanningsforbundet Steffen Handal til NTB.

KrF stemte mot seg selv

Trass i 36.500 underskrifter og klare protester fra lærerorganisasjonene sørget stortingsflertallet tirsdag for å opprettholde kompetansekravene i skolen.

Det skjedde til tross for at det reelt sett er flertall på Stortinget for at de nye og omstridte kompetansekravene ikke skal gis tilbakevirkende kraft. Forklaringen er at KrF – som varslet – stemte imot egen overbevisning fordi partiet er bundet av budsjettavtalen med regjeringen, der det fikk gjennomslag for sin hjertesak om en lærernorm.

HANDAL: Steffen Handal i Utdanningsforbundet sier lærerne og Skole-Norge betaler en høy pris for kompetansekravet regjeringen innførte i fjor.

–Vi utelukker ikke omkamp i neste periode, uttalte KrFs utdanningspolitiske talsperson Hans Fredrik Grøvan til NTB forrige uke.

SV vil prøve igjen

SV, som sammen med KrF var et av partiene som hadde lagt fram forslag om å droppe kompetansekravet, mener KrF blir holdt som gissel av regjeringen for å få trumfet gjennom «håpløs symbolpolitikk».

– Avskiltingen forsterker lærermangelen i skolen, og er en hån mot en hel lærerprofesjon. Flertallet ønsker ikke avskilting av lærere, og SV vil fremme forslaget på nytt, inntil fornuften seirer og vi får flertall, sier utdanningspolitisk talsperson Mona Fagerås.

Kompetansekravene regjeringen innførte i fjor, innebærer at alle lærere må ha faglig fordypning dersom de skal undervise i norsk, matematikk, engelsk, samisk og tegnspråk. I skoleåret 2017/18 er det 27.823 klasser som har en lærer som ikke oppfyller kravene til utdanning, ifølge tall fra GSI.

– Avhengig av faglig fordypning

– Mange nok og gode lærere er viktig for elevene. Derfor er jeg glad for at et flertall på Stortinget fremdeles sier ja til kompetansekravene vi innførte i 2015, skriver kunnskapsminister Jan Tore Sanner til NTB i en kommentar til motstanden mot kravet.

– Alle elever skal møte trygge og gode lærere. Det gjør vi blant annet gjennom å stille krav til fordypning i matematikk, norsk og engelsk. Lærere som har tatt videreutdanning sier også at de er blitt bedre til å undervise og at elevene lærer mer, sier Sanner.

Han får støtte fra Norsk Lektorlag, som mener oppropet tolkes feil, og understreker at det er langt fra unison støtte fra lærerstanden om at kompetansekravene ikke skal ha tilbakevirkende kraft.

– Skoleorganisasjonene bak oppropet teller 192 000 medlemmer, så dette kan neppe tolkes annerledes enn at 80 prosent av dem som jobber i skolen er komfortable med at kompetansekravene skal gjelde for alle lærere, sier Rita Helgesen, leder i Norsk Lektorlag.

(©NTB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere