RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Luftambulanse-strid med Babcock også i Sverige


Daglig leder i luftambulanseselskapet Babcock Scandinavian Air Ambulance, Marius Hansen, avviser at det pågår en arbeidstidstvist i Sverige. Han sier selskapet er i en normal dialog om hvordan arbeidstid for bakvakter skal beregnes. Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB scanpix
Daglig leder i luftambulanseselskapet Babcock Scandinavian Air Ambulance, Marius Hansen, avviser at det pågår en arbeidstidstvist i Sverige. Han sier selskapet er i en normal dialog om hvordan arbeidstid for bakvakter skal beregnes. Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB scanpix Foto: ( NTB scanpix )
Mens konflikten om ambulanseflytjenesten fortsetter i Norge, er det også strid mellom den svenske pilotforeningen og selskapet Babcock, melder VG.

– Jeg kan bekrefte at det pågår en tvist, og at det i ytterste konsekvens risikeres at det blir en tvist i arbeidsdomstolen, sier Martin Lindgren, leder i Svenska Pilotföreningen til VG.

Striden står ifølge avisen om pilotenes bakvakter, der de må være tilgjengelige for selskapet uten at det står i vaktplanene. Felleseuropeiske regler begrenser arbeidstiden for piloter til 2.000 timer per år.

Forbundsleder Yngve Carlsen i Norsk Flygerforbund mener saken i Sverige er relevant også for luftambulansetjenesten i Norge.

– Det er klart at hvis den svenske pilotforeningen mener man har mer enn 2.000 timer beredskapstid, så er dette faktisk også et brudd med det felleseuropeiske regelverket som regulerer piloters arbeidstid. Da er det verdt å merke seg at det er det samme selskapet som har lagt en litt for optimistisk bemanningsplan til grunn for anbudet i Norge, sier han.

Daglig leder i Babcock, Marius Hansen, avviser imidlertid at det pågår en tvist i Sverige. Han omtaler saken som en «helt normal dialog» om hvordan man skal beregne arbeidstid for bakvaktene.

– Babcock betaler alle piloter 100 prosent lønn for den tiden de er på basen, uansett om de flyr eller venter på oppdrag. Men vi er i dialog om hvordan arbeidstid som ikke er flytid skal vektes med hensyn til hvor mye de kan være i beredskap i løpet av et år, sier han.

Han påpeker også at det er stor forskjell mellom flytjenesten i Norge og helikoptertjenesten i Sverige, blant annet fordi det i Norge er mange planlagte oppdrag med flytting av pasienter.

(©NTB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere