RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Lut lei brannstiftende tog

Sist oppdatert:
Det skogbrannherjede området i Halden er svært utsatt for gnister fra bremsende tog. Nå er politiet lei, og vil se på om noen kan stilles til ansvar.

- I og med at det har vært såpass mange branner her på grunn av tog, vil vi etterforske denne siste, store brannen grundig. Samtidig vil vi se på om noen kan stilles til ansvar, sier Roger Johannessen, sjef ved politistasjonen i Halden.

Selv om det foreløpig ikke er en formell konklusjon, sier han at gnister fra tog er den mest sannsynlige brannårsaken.

- Det ville i så fall ikke være noe nytt, kommenterer både han og Haldens brannsjef, Jens Lindstrøm.

Klart regelverk
En bratt bakke gjør at togene som kommer fra Sverige må bremse kraftig i området hvor skogbrannene startet onsdag. Dette skaper gnister, som har antent mange branner langs denne strekningen.

- Har du noen oppfordring til Jernbaneverket, brannsjef Lindstrøm?

- Det skal jeg ikke trenge, for det fins klare forskrifter som slår fast hva slags ansvar de har som eiere av jernbanelinjen, sier brannsjefen.

Dette bekrefter avdelingsleder Hans Kristian Madsen ved Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap.

- Alle er pliktige til å innrette virksomheten sånn at det ikke oppstår brannfare. Dessuten er det påbudt å kartlegge brannrisiko og ha beredskapsplaner for situasjoner som kan oppstå, forteller Madsen.

Kostbar brann
Ifølge brannvesenet ble fire-fem kvadratkilometer skogterreng svidd av under skogbrannen denne uken. På det meste jobbet så mange som 60 personer samtidig med å få kontroll over flammene, og brannvesenet regner med å måtte drive etterslokking i lang tid ennå.

I tillegg til de menneskelige ressursene som har vært i sving, har to helikoptre flydd skytteltrafikk mellom skogen og nærliggende vann. Også dette koster penger.

Selv om de ikke er formelt mistenkt i saken, er Jernbaneverket ydmyke i forhold til ansvaret de har for å forhindre at tog antenner skogbranner.

- Vi er selvsagt oppmerksomme på denne faren, og vi forsøker å begrense den. Blant annet har vi et program for å fjerne vegetasjon langs toglinjene, nevner kommunikasjonsdirektør Jan Erik Kregnes.

Godstog-gnister
Uten at han vil skyve fra seg ansvar sier han at det må deles med togselskapene.

Av togene er det særlig eldre godstog som skaper gnister når de bremser. Vanlige persontog skal vanligvis ikke gjøre det.

Cargonet er et av selskapene som trafikkerer den aktuelle strekningen i Halden med godstog. Det trenger slettes ikke å være deres tog som har startet brannen, men transportfirmaet holder muligheten åpen.

- Det er selvsagt mulig. Også våre tog slår gnister rundt seg når de bremser. Så selv om jeg ikke kan si noe om denne brannen spesielt, er det klart at vi innimellom kan være utløsende faktor for skogbrann, sier administrerende direktør Kjell Frøyslid.

- Hva gjør dere for å redusere denne risikoen?

- Først og fremst forsøker vi å sørge for godt vedlikehold av vognene, slik at vi unngår unødvendige nedbremsinger. De som er nødvendige, er det verre å gjøre noe med, sier Frøyslid.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere