RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Lina Livsdatter (Nordlys)

Manglet én krone - ble avskiltet på stedet

Sist oppdatert:
Regningen var betalt. Men ikke hele beløpet.

Avdelingsleder i Bussring, Per Mikkelsen, etterspør litt statlig smidighet. Det skriver Nordlys.

Det var fredag for halvannen uke siden. Avdelingslederen sjøl satt bak rattet.

Han hadde akkurat fått på piggdekk på bussen. Nå skulle han bare kjøre litt før han etterstrammet mutrene.

Like ved småbåthavna i Tromsdalen i Tromsø ble han stoppet av Statens vegvesen i kontroll. En sjekk opp mot tollmyndighetene viste at det var mangler med årsvektavgifta som skal betales to ganger i året.

Jo, da, regningen var betalt. Men ikke hele beløpet.

Tok skiltene
Da sjefen for busselskapet, Helge Nyvoll, var innom trafikkstasjonen for en tid siden for å betale årsvektavgifta for bussen, ble det gjort en tastefeil. I stedet for 1686 kroner, ble han belastet for 1685 kroner.

Dermed ble Bussring skyldig staten ei krone. Og dermed ble bussen begjært avskiltet.

Les disse saken fra Nettavisen:

Skiltene ble tatt av bussen. Beskjeden var klar. Bussen måtte stå parkert til regningen var gjort opp.

- Heldigvis var bussen tom. Hadde den blitt stoppet dagen etter, ville det vært 35 japanske turister om bord i bussen – og alle kontorer stengt til mandag. Da ville saken blitt langt mer alvorlig, sier avdelingsleder i Bussring, Per Mikkelsen.

Høynet til en krone
Så sto han der, sjåføren. Med en buss uten skilter.

- Jeg ringte daglig leder Henry Nyvoll. Han bor i Nordreisa. Heldigvis var han nær trafikkstasjonen på Storslett.

Og heldigvis rakk han det før stasjonen stengte. Nyvoll hastet inn – og betalte den utestående krona.

Ingen nag til kontrollørene
Noen telefoner seinere fikk Mikkelsen beskjed fra kontrollørene om at betalingen var registrert. Han fikk skiltene tilbake. Omtrent en time etter at han var stoppet, kunne han kjøre videre.

- Du slengte vel noen gloser mens du sto der?

- He, he. Nei, utekontrollørene gjorde bare jobben sin. De måtte jo bare følge regelverket. Bussen var begjært avskiltet, den. Det er jo systemet det er noe galt med, sier han.

- Jeg foreslo for kontrollørene at de kunne få de to tomflaskene jeg hadde i bussen som betaling. De har jo en verdi på en krone per flaske, sier Mikkelsen og humrer.

Savner smidighet
Nå henger begjæringen på kontoret til busselskapets hovedkontor i Breivika i Tromsø. Det har blitt fleipet mye om hendelsen den siste uka. Men Bussring ser alvorlig på hendelsen.

- Saken kunne blitt langt mer alvorlig om bussen var full og vi måtte skaffe ny buss og ny sjåfør, sier daglig leder i Bussring, Helge Nyvoll.

Les disse saken fra Nettavisen:

Bussring er Nord-Norges største turbusselskap og har ofte oppdrag i helgene.

Nyvoll mener reglene er for rigide.

- Strekker seg langt
Nordlys har vært i kontakt med pressevakta i Tollvesenet, som sier dette er en sak Statens vegvesen må svare for. Og vi ringer.

- Kontrollørene har ikke fullmakt til å la et kjøretøy kjøre videre om kjøretøyet står på listen for avskilting, sier Henry Nymann, avdelingsleder for trafikant og kjøretøyavdelingen i Statens vegvesen, Region nord.

Han sier systemet ikke gir rom for skjønn. Selv om beløpet er lite.

- Men vi strekker oss langt for å finne en løsning, sier han.

- Så om dette hadde skjedd på et tidspunkt da trafikkstasjonen var steng, ville bussen fått kjøre videre?

- Da ville man nok tatt kontakt med noen lenger opp i systemet, sier Nymann.

Han sier det er første gang han hører om at manglende innbetaling gjelder et ubetydelig beløp.

- Som regel er det snakk om store beløp. Derfor er dette tilfellet av interesse for oss.

Les flere saker fra Nordlys

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere