RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Mat som «snakker»

Foto: Ingvill Eriksen
Sist oppdatert:
Matvarer skal selv fortelle hvordan de har det i butikkhylla.

Sintef opplyser i en pressemelding om det kreative prosjektet som skal gjøre maten våre tryggere.

Målet er emballasje med radiobrikker som forteller leverandørene hvor i verdikjeden matvarene til enhver tid er.

I tillegg kan maten bli utstyrt med sensorer, som forteller butikkansatte om matens temperatur og om den har vært utsatt for røff behandling på veien fra produsenten til butikken.

Norsk dagligvaresektor står samlet om å skape trygg og effektiv produksjon og distribusjon av matvarer, og Norplasta AS har åtte sentrale aktører med seg i det treårige prosjektet.

Prosjektet er unikt i Skandinavia, og har et budsjett på 24 millioner kroner.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere