Gå til sidens hovedinnhold

- McDonalds er ikke usunt

Reklame mot usunn mat kan bli forbudt. Men kommunikasjonsdirektøren i McDonalds mener at McDonalds ikke serverer slik mat.

(SIDE2): Nå skal Norge slankes over en lav sko. Forbrukerombud Bjørn Erik Thon ønsker seg et forbud mot TV-reklame for usunn mat rettet mot barn , og helseminister Sylvia Brustad la mandag frem regjeringens slankeplan.

- En slik regulering vil sikre en entydig praksis og er ett av flere virkemidler for å endre unges kostholdsvaner, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon til VG.

Ikke usunt
Kommunikasjonsdirektør i McDonalds sier på telefon til Side2 at man først må definere hva som er sunn og usunn mat.

- Så du mener ikke at McDonalds serverer usunn mat?

- Nei, vi serverer ikke usunn mat.

- Men en McDonalds meny inneholder store mengder fett?

- Noen produkter inneholder mer enn andre - men vi har introdusert blant annet salater, frukt og gulrøtter på menyen. Matmerking viser våre gjester innhold på hva de spiser. Det er viktig at forbrukerne har valgmuligheter, mener hun.

Kaloriinnholdet i McDonalds' feteste burger, Big Tasty, er på hele 850 kcal. Kjøper du en stor pommes frittes ved siden av kan du legge til 470 kcal, og en medium cola inneholder 175 kcal. Tilsammen er du da oppe i 1495 kcal. En normal hverdagsmiddag med alt tilbehør pleier å ligge på rundt 300-400 kcal.

Her kan du se kalori-innholdet i Mc Donalds sin meny; Den feteste burgeren

Liten effekt
Ernæringsfysiolog i dinkost.no og programleder for programmet «Sunt og Godt» på TV 2, Cathrine Borcsenius mener det er bra at helse blir satt på dagsorden, men er usikker på effekten av et totalforbud mot reklame for usunn mat.

- Jeg er for et forbud mot reklame rettet mot barn. Dette gjelder ikke bare lekeplasser og morsomme leker i menyene på McDonalds, men også «snikreklame» som hvordan godteri er plassert i butikkene. Det er ingen voksne som beveger seg så langt ned mot bakken som der godteriet ligger!

- Å forby reklame mot usunn mat helt og holdent, også for voksne, vet jeg ikke om vil ha ønskelig effekt, mener hun. -Jeg mener heller det skulle vært innført en avgift på å lage reklame for usunne produkter, slik at det ble vanskeligere.

Kommunikasjonsdirektør i McDonalds, Margaret Brusletto er ikke enig.

- Det er jo veldig vanskelig å skulle definere det sunne og usunne her. Hun påpeker at Mc Donalds ikke sender reklame for sine produkter før etter klokken ni på kvelden.

Feil fokus
- Istedenfor å jobbe med forbud bør kan kanskje heller tenke motsatt; hvordan få mer fokus på sunnere mat, billigere frukt og grønt i butikkene, mer fysisk aktivitet i skolene, sier ernæringsfysiolog Borchsenius.

Storbritannia har fra årsskiftet innført forbud mot TV-reklame for mat med høyt fett-, sukker- og saltinnhold i forbindelse med programmer rettet mot barn under 16 år, skriver VG.

Lite konkret
Helseplanen til Sylvia Brustad slaktes av eksperter i Dagbladet i dag. For lite konkret, mener mange. Hovedtrekkene i Sylvias slankeplan er mer frukt og grønt, mer poteter, fisk og grovt brød. Mindre sukker, fett og kjøtt. Ikke de store overraskelsene med andre ord.

LES HELE KOSTHOLDSPLANEN HER

- Denne kostholdsplanen sier ingenting vi ikke visste allerede, sier ernæringsekspert Birger Svihus til Dagbladet. Brustad sier hun vil slanke Norge, men ingen overvektige kommer til å gå ned i vekt ved å følge rådene hennes.

LES MER HELSE, TRENING OG VELVÆRE HER

Reklame

Har vært utsolgt i 14 år: Nå er superutgaven her