*Nettavisen* Nyheter.

MDG-byråd slakter Høyres parkeringsplaner i Oslo

- Helt uaktuelt, sier MDG-byråd Hanna E. Marcussen om Høyres planer om å bygge parkeringshus for elbiler ved Oslo rådhus.

12.12.18 19:54

Høyre lover flere parkeringsplasser for elbiler om de får tilbake byrådsmakten i Oslo etter valget neste høst. Som Nettavisen omtalte tirsdag, vil de jobbe for å få bygget et underjordisk parkeringsanlegg for flere hundre biler under Kronprinsesse Märthas hage ved Oslo rådhus.

Les også: Vil bygge parkeringshus for elbiler ved rådhuset

Forslaget faller imidlertid ikke i god jord hos det rødgrønne Oslo-byrådet.

- Det er et forslag det er helt uaktuelt for oss å støtte. Jeg opplever det som et ganske bakstreversk forslag, sier byråd for byutvikling, Hanna E. Marcussen (MDG), til Nettavisen.

Se video med Marcussen øverst i saken.

Klikk på bildet for å forstørre.

KRITISK: Byråd for byutvikling i Oslo, Hanna E. Marcussen (MDG), avviser forslaget fra Høyre om å bygge et underjordisk parkeringsanlegg ved Oslo rådhus.

- Veldig gammeldags

Marcussen, som selv jobber for å fjerne bilene fra Oslos sentrumsgater, karakteriserer forslaget til Høyre rett og slett som gammeldags.

- Jeg tenker at det viser at Høyre fortsatt tenker veldig gammeldags som parti, og at de ønsker å reversere den miljøvennlige utviklingen vi har hatt - og vil ha bilene tilbake til byen igjen, sier hun.

- Det viser veldig forskjellen på en MDG-styrt og en Høyre-styrt by.

Byråden sier hun også reagerer sterkt på at Høyre vil gjøre inngrep i en så nydelig park som rådhusparken er.

- Jeg synes det er overraskende at de ønsker å sette av en så verdifull plass til biler. I dag er dette et nydelig parkområde, og hvis de skal begynne å grave der er jeg også bekymret for de gamle trærne som står der og konsekvensene av det, sier Marcussen.

Klikk på bildet for å forstørre.

RÅDHUSET P-HUS: Her under Kronprinsesse Märthas hage, det vil si rådhushagen, vil Høyre at det skal bygges et parkeringshus for elbiler.

- Utakt med befolkningen

Marcussen viser dessuten til at undersøkelser byrådet har fått gjennomført, viser at flertallet av innbyggerne ønsker seg minst mulig biler og flere grøntområder.

Klikk på bildet for å forstørre.

MER BILER: Høyres gruppeleder i Oslo bystyre, Eirik Lae Solberg, vil bygge flere parkeringsplasser for elbiler fordi det er vanskelig å komme til Oslo sentrum med bil. - Vi ønsker ytterligere å stimulere overgangen til utslippsfrie biler, sier han. Foto: Håkon Mosvold Larsen (NTB scanpix)

- Undersøkelsene viser at Høyre er i ganske utakt med befolkningen. De ønsker blant annet mer grøntområder, men her ønsker man å ofre et grøntområde for å få plass til flere biler i sentrum. Det til tross for at 93 prosent av reisene til sentrum enten skjer til fots, med sykkel eller kollektivtransport, sier hun.

Høyre begrunner behovet for parkeringsanlegget med at de ønsker å gjøre det lettere for folk som skal handle i sentrum, og dermed også styrke næringslivet etter fjerningen av parkeringsplassene i gatene.

- Bakgrunnen for dette forslaget er at det er vanskelig å komme til Oslo sentrum med bil, og at vi ønsker å ytterligere stimulere overgangen til utslippsfrie biler, sier Høyres gruppeleder i Oslo bystyre, Eirik Lae Solberg, som altså bare møter skepsis hos den ansvarlige byråden.

- Jeg ser med bekymring på den biliveren Høyre har, og at de ønsker flere biler i sentrum igjen. Valget til neste år vil stå mellom å fortsette den grønne utviklingen, eller å gå tilbake til en grå utvikling, mener Marcussen.

VIDEO: Her vil Høyre å bygge p-hus:

- Jeg ser ikke behovet

- Men det må da være positivt for miljøet at de legger til rette for elbiler?

- Jeg ser ikke helt behovet selv om det er elbiler. I tillegg til 9000 parkeringsplasser i parkeringshus rundt Ring 1, så har vi også i nærområdet et rent elbilparkeringshus ved festningen. Så vi har faktisk lagt til rette for elbiler og har tredoblet satsingen på ladepunkter i byen, svarer byråden for byutvikling, og ytdyper sin motstand:

- Når det kommer til sentrum så handler det om å gi plassen tilbake til folk. Da er det helt uavhengig av om det er elbil eller fossilbil, men hvordan vi skal bruke det verdifulle arealet, sier hun.

Høyre på sin side har foreløpig ikke regnet på hva et slikt parkeringshus vil koste å bygge, men håper private utbyggere vil ta på seg jobben.

Til det har Marcussen følgende kommentar:

- Jeg kan ikke helt se for meg at det finnes private utbyggere som ønsker å ta et slikt prosjekt, så da blir det fort skattebetalernes penger Høyre må bruke.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag