RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Oslo Grønn Ungdoms talsperson: - Vi er ikke her for å puse med folk


STENGT: Fredag kveld og lørdag var p-plassene her i Ullevålsveien i Oslo stengt på grunn av et snøfall på under én centimeter. Årsaken var at det skulle kostes slik at sykkelfeltene ble kjørbare.
STENGT: Fredag kveld og lørdag var p-plassene her i Ullevålsveien i Oslo stengt på grunn av et snøfall på under én centimeter. Årsaken var at det skulle kostes slik at sykkelfeltene ble kjørbare. Foto: Paul Weaver (Nettavisen)
Sist oppdatert:
Stengte 120 p-plasser på grunn av én centimeter snø i helgen. Nå endrer kommunen brøyteregimet.

Oslo-byrådet stengte i helgen 120 parkeringsplasser i Ullevålsveien, Sognsveien og Akersgata for å brøyte én centimeter snø på sykkelfeltet.

Parkeringsplassene ble stengt i over ett døgn som en del av et prøveprosjekt for å bedre framkommeligheten for byens syklister.

Dette har ført til en rekke reaksjoner, men kritikken blir avfeid av Oslo grønn Ungdom, som er ungdomspartiet til Miljøpartiet De Grønne, partiet som har miljø- og samferdselsbyråden i Oslo.

«Vi er her for å redde verden, ikke puse med folk», skriver Hulda Holtvedt, talsperson for Oslo Grønn Ungdom, på Twitter.

Les også: Reagerer på at hun ikke får politiker-svar - la eposten ut på Twitter

- Ikke få folket mot dere

Holtvedt viser til et leserinnlegg som står på trykk i Aftenposten mandag.

«Jeg skjønner panikken – miljøklokken står på fem på tolv – men ikke ha det så travelt at dere får folket mot dere. Da gjør dere miljøet en bjørnetjeneste», skriver Eldar Skylstad.

Han forteller at han smilte da han leste om eksperimentet i Ullevålsveien.

«For selv om vedtak fattes og løfter innfris, gjøres det på en måte som skaper frustrasjon. Det kan gi en velgerflukt som ødelegger for dere selv og dermed miljøet, ved neste valg», skriver han, og påpeker:

«Så langt har dere bare brukt slegga, det vil si forbud og avgifter.


- Vi vente til fem centimeter

Oslo kommune opplyser at de mandag har evaluert prøveprosjektet, og har konkludert med at de vil gjøre noen endringer ved neste snøfall.

- Vi ønsker å redusere tidsperioden med parkering forbudt, og vil derfor drøye litt lenger med å sette opp skilt, sier kommunikasjonsrådgiver Liv Jorun Andenes i Sykkelprosjektet i Oslo kommune til Nettavisen.

Dessuten vil de ikke lenger brøyte ved bare én centimeter snø.

- Vi kommer til å legge oss på en minimumsgrense på nedbør på fem millimeter, som tilsvarer cirka fem centimeter snø innenfor en 12-timersperiode, sier hun.

Andenes forteller at sykkelfeltene ble kostet som planlagt lørdag, og at de etter at jobben var gjort, åpnet parkeringsplassene igjen ved 13.30-tiden.

Les også: Dieselforbud i Oslo på dager med høy forurensning

(Artikkelen fortsetter under bildet)

SYKKELFELT: MDG vil gjøre Oslo til den bedre sykkelby, og har et prøveprosjekt her i Ullevålsveien der de skal brøyte ekstra godt ved snøfall. Nå er det imidlertid snøfritt igjen.


Men forbudsskiltene må settes opp 24 timer før de kan håndheve forbudet, så skiltene ble satt opp allerede torsdag kveld. Vel og merke uten at det sto i hvilken periode p-plassene ville være stengt.

- I dette tilfellet var det ikke spesifisert noen tid, så det var kanskje litt vanskelig for folk å følge med. Informasjon om tidsbegrensning er i første omgang ikke mulig å få til på grunn av at man må ha ekstremt mange varianter med underskilt, og at vi dessuten ikke kan tidfeste perioden det er nødvendig med et forbud, sier Andenes.

- Synes dere at prøveprosjektet var vellykket?

- Vi var egentlig maksimalt uheldig med at vi fikk et snøvarsel natt til lørdag, og at det viste seg at snøfallet faktisk var mye mindre enn det var meldt. Men det vet man jo aldri. Det blir en kalkulert risiko, sier Andenes.

- Skal ekstremt lite snø til

Hun sammenligner uflaksen med rengjøringen av gatene om våren.

- Er kommunen veldig tidlig ute med vårrengjøringen, noe mange etterspør, så risikerer vi å måtte gjøre jobben to ganger hvis det kommer mer snø, slik at det må strøs igjen, sier hun.

(Artikkelen fortsetter under)


Dessuten hadde Sykkelprosjektet gått høyt ut før helgens snøfall.

- Vi hadde gått ut høyt på banen i media, og idet avgjørelsen skulle tas var det varslet opp mot 4,5 centimeter snø. Da kunne vi ikke la være å gjennomføre stengingen. Og så kom det jo ikke én centimeter engang, sier hun.

Hun sier hun forstår at folk kan se på tiltaket som ekstremt.

- For folk som ikke har prøvd å sykle i et slikt sykkelfelt som ligger mellom parkeringsplassene og veibanen, så kan tiltaket virke overdrevent. Men det skal så ekstremt lite snø til før slik sykkelfelt blir ubrukelige, fordi bilene drar ut snø på sykkelfeltet, sier Andenes.

Miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) har ikke anledning til å kommentere saken, får Nettavisen opplyst.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere