RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Med livet som innsats

FARLIG STREKNING: De siste ti årene har 20 personer omkommet i trafikkulykker på E16 mellom Bergen og Voss.
FARLIG STREKNING: De siste ti årene har 20 personer omkommet i trafikkulykker på E16 mellom Bergen og Voss. Foto: Magne Turøy (Bergensavisen)
Sist oppdatert:
I helgen er det Voss cup. Håpefulle spillere og foreldre fra Bergen bør vurdere å ta toget eller bli hjemme.

Eirik Langeland Fjeld er journalist i BA. I denne kommentaren tar han et oppgjør med forholdene på E1.

Eirik Langeland Fjeld er journalist i Bergensavisen.

KOMMENTAR: Det er rett og slett livsfarlig å velge bilveien til Voss. De siste ti årene har 20 personer omkommet i trafikkulykker på E16 mellom Bergen og Voss.

En pinsetur tur-retur på strekningen er alt som skal til for å slå fast at det er et guds under at tallene ikke er mye høyere.

Jeg gjorde øvelsen på søndag, 1. pinsedag. Jeg ble sjokkert, rystet, redd og forbannet.

Les også: Derfor kalles den dødsveien

Russisk rulett

Kjøreforholdene var generelt gode, men trafikken var tett på turen opp om formiddagen og på returen ned om ettermiddagen. Både dødsstatistikken og trafikkbildet burde være gode grunner til å kjøre defensivt. Men, nei.

Det viser seg at E16 Bergen-Voss er forvandlet til en arena for russisk rulett-bilister. De spiller med eget og andres liv som innsats, og kjører forbi der enhver rasjonell risikovurdering vil ende med en beslutning om å la være. Bare sinker kjører i 80 km/t i 70-sonen her.

Nå er det jo sånn at en og annen villmann støter man på, også på veiene. Noen er ute av balanse, kjører i affekt eller rus. Dette er unntakene, tenkte jeg, der jeg satt bak rattet på vei til Voss på søndag. Jeg tviholdt i rattet etter å ha sett turens første, hasardiøse forbikjøring.

Jeg tok feil. Det var ikke unntak, men regelen. På Bergen–Voss er bilistene rammet av en kollektiv psykose, en tilsynelatende smittsom vrangforestilling om at det er OK å kjøre som en tulling. Jeg så ikke én, men sikkert 15 hasardiøse forbikjøringer. Forbikjøring i tunnel, i sving, før bakketopp–på Bergen–Voss er valgmulighetene uendelige for dem som drømmer om død eller invaliditet.

Møteulykker

De aller fleste dødsulykkene på E16 til Voss er møteulykker. Det betyr at et kjøretøy kommer over i feil kjørefelt og kolliderer med et møtende kjøretøy. Det er ingen grunn til å tro at sjåførene på akkurat denne veistrekningen blir oftere rammet av slag og sykdom enn sjåførene på andre strekninger. Årsaken til dødsulykkene må altså være en annen enn somatisk, akutt sykdom.

Veistandarden på E16 til Voss er ikke noe å skryte av. Den må heves fortere enn fortest. Trafikksikkerheten er for lav. Mange steder er veien for smal. For ikke snakke om den overhengende faren for ras som brukerne av denne strekningen må leve med.

Vi har dessuten behov for å kunne reise raskere mellom Vestlandets hovedstad og den voksende byen Voss.

Krevende vei

E16 mellom Bergen og Voss er en krevende vei. Ifølge regionveisjef i Statens vegvesen, Helge Eidsnes, er veien slik at hver lille feil føreren gjør, kan gi fatale konsekvenser. Slik kan vi selvsagt ikke ha det, på en strekning som er så sentral i fylket vårt, og så viktig for forbindelsen mellom Vest- og Østlandet.

Veien kommer til å bli utbedret, eller kanskje erstattet av en rådyr, ny vei som går parallelt med et nytt jernbanespor. Spørsmålet er når. Optimistene tror det er mulig å få E16 Bergen–Voss inn i Nasjonalt transportplan (NTP) i 2017.

Veistandarden på E16 har vi lest og hørt mye om. Det som sjeldnere blir diskutert er trafikkatferden.

Sannhetene er at ingen milliardpakke i verden, selv ikke av det rause slaget som norske politikere har mulighet til å spandere, kan forhindre at totalt uvettig kjøring fører til lemlestelser og død.

Fotballfamilier

Inntil videre må vi leve med den veien vi har. Sjåfører som kjører villmann må lukes ut av trafikken. Det arbeidet er det bare å starte på umiddelbart–ja, allerede i helgen når E16 vrimler av ivrige fotballforeldre og ballelskende barn som fortjener å ha fremtiden foran seg.

Yrkessjåfører i godstrafikken må finne seg i å leve med at de når som helst kan få en bilist med suicidalt kjøremønster i fronten. Noen av yrkessjåførene er også en del av problemet. På søndag så jeg flere som skynder seg så mye at det går på sikkerheten løs.

At ellers kravstore bergensere finner seg i at de må sette livet på spill for å komme seg frem og tilbake til hyttene i Myrkdalen, er for meg en gåte. De burde vært samlet til demonstrasjon og opptøyer i Vaksdal hver fredag og søndag ettermiddag. Eller er de selv en del av dette drepende racet som forgår på E16?

E16 er et sted der det begås grov, livsfarlig kriminalitet hver dag. Vi vet at politiet satser tungt på å få fjernet Bergens åpne russcener. Bergen-Voss må være en av Vestlandets største, farligste, åpne farts- og forbikjøringsscener. Men hvor er politiet?

Les flere saker fra Bergensavisen her.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere