*Nettavisen* Nyheter.

Meglere stjeler fra hverandre

Foto: (TV 2)

Eiendomsmeglerselskap går nye veier for å kapre kunder. Nå stjeler de fra andre meglere. Gjett hvem det er.

(iBergen.no) Enten har Notar for rolige dager, eller så vil de ha kontroll på hele markedet. Uansett stilles det nå store spørsmålstegn med oppførselen til Notarmeglere i Bergen som regelrett forsøker å kapre kundene til meglere fra andre selskap.

- Jeg har hørt om dette tidligere, men det er mange år siden noe prøvde seg langs den stien. Helt uetisk, sier direktør Finn Tveter i Norsk Eiendomsmeglerforbund til iBergen.no.

Ringer rett til kunden
En megler som iBergen.no har snakket med, forteller at han ble oppringt av en kunde i forrige uke. Kunden fortalte at Notar hadde vært på tråden for å få ham til å skifte megler - noe kunden likte svært dårlig.

Det hele toppet seg da en Notarmegler ringte direkte til den samme megleren denne uken.

- Han trodde jeg var selger og lurte på hvordan det gikk med salget av leiligheten, hvor mange visninger jeg hadde hatt og om det hadde vært folk på visningene. Han fortalte etter hvert at han ønsket at flest mulig brukte Notar og at de var interessert i å ta over oppdraget på leiligheten.

- Jeg lot ham snakke ferdig før jeg avslørte at han snakket med megleren på leiligheten og ikke eieren. Det ble stille før han svarte; Oi, dette var litt flaut, forteller megleren til iBergen.no.

Han har ikke noe til overs for konkurrentenes tilsynelatende nye fremgangsmåter.

- Etter mitt syn er det ikke etisk riktig å ta et eksisterende oppdrag. Vi er i samme bransje og da er det ikke riktig å gå bak ryggen på «kollegaen». Men kanskje dette er en måte for ferske meglere å få opp porteføljen sin på, jeg vet ikke.

Ikke ulovlig
Tveter i eiendomsmeglerforbundet mener kunden utsettes for press som de fleste nok vil ha seg frabedt.

- Vi har en bestemmelse som sier at en ikke skal gjøre henvendelser som kan oppfattes som press for kunden. Klienten har allerede gjort en jobb med en annen megler, en megler som klienten har valgt selv. Som kunde ville jeg hatt meg frabedt dette, sier Tveter, som mener nøden må være stor hos meglere som opererer med å kapre kunder.

Det er ingen lover og regler som kan straffe slik oppførsel, men meglere kan likevel få seg en solid skrape.

- Vi har en etisk nemnd som trer inn når vi får klage fra våre medlemmer som mener andre medlemmer har gått for langt. Men hva som eventuelt ville blitt utfallet hvis denne saken hadde blitt rapportert inn, vet jeg ikke, sier direktøren i eiendomsforbundet.

Lei knipe for kunden
Kunden kan også havne i en lei knipe om han velger å la seg kapre.

- Hvis den som til slutt kjøper har forhandlet med den første megleren, det vil si etterspurt opplysninger fra den gamle megleren i oppdragstiden, skal den gamle megleren honoreres - noe som vil gjelde ganske mange. Dette skal opplyses til den en prøver å kapre, sier Tveter.

- Ikke vanlig praksis
Det sier informasjonsansvarlig i Notar Eivind Rodem. Han er ikke kjent med tilfellene som iBergen.no henviser til, men påpeker at dette ikke er den nye praksisen til Notar.

- Nei, det er ikke vår nye praksis og er nok enkeltstående tilfeller. Hva som har skjedd i disse tilfellene må vi nesten se litt nærmere på. Har huset lagt lenge for salg, er bildene dårlig osv.

Rodem ser likevel at «kapringen» kan oppfattes som uetisk i forhold til kollegaer i andre selskap, selv om bildene på annonsen ikke fikk solgt boligen.

- Vi må gjøre det som hele tiden er best for forbrukeren. Da er det beklagelig at noen har reagert på telefonene fra oss i disse tilfellene, sier Rodem til iBergen.no.

Les flere nyheter på iBergen.no

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag