*Nettavisen* Nyheter.

Mehamn-ulykken: Tidlige mistanker

Ryktene gikk tidlig på Bardufoss flystasjon om at et britisk jagerfly kunne være innblandet i Mehamn-ulykken. Det sier kaptein Birger Kristensen (bildet) til Mehamn-kommisjonen.

Halvannen time etter at Twin Otter-flyet LN-BNK gikk i havet ved Mehamn, nødlandet et skadd Harrier jagerfly på Bardufoss flystasjon. Fra første stund gikk ryktene om at det britiske jagerflyet kunne ha noe med ulykken å gjøre, skriver NTB.

Tidligere sjef for flybakkeutstyrsavdelingen, kaptein Birger Kristensen (bildet), låste seg derfor inn i hangaren om kvelden for å se på skadene på flyet.

- Jeg la først merke til et skarpt hakk i venstre vinge. Jeg gjorde meg mine tanker, og neste dag diskuterte alle på jobb om det kunne være noen sammenheng, sa Birger Kristensen til Mehamn-kommisjonen som denne uka arbeider i Oslo.

Mange snakket
Birger Kristensen meldte ikke fra til overordnede eller til noen av havarikommisjonene om sin observasjon 11. mars 1982. Det gjorde heller ingen av de andre som så skadene på flyet.

Først etter at NRK gjennom flere programmer satte søkelyset på kollisjonsteorien, begynte ryktene som den gang svirret på Bardufoss å sive ut til offentligheten. Etter at forsvarssjefen opphevet taushetsplikten, viser det seg at svært mange mennesker på Bardufoss visste om at Harrier-flyet hadde landet med skader.

Bekreftet ulovlige tokt
Birger Kristensen bekreftet overfor kommisjonen det mange andre vitner også har fortalt, at det var vanlig for britiske jagerfly å ta seg inn i flyforbudssonen i Finnmark, øst for 24. lengdegrad. Offisielt kunne bare norske fly operere øst for denne grensen.

- Min nestkommanderende var til og med på en tur med et britisk Jaguar jagerfly inn i Finnmark, fortalte Kristensen.

Det skjedde rundt 1980, før Mehamn-ulykken. Ifølge Kristensen kom hans nestkommanderende tilbake og fortalte om en finnmarkstur med mye lavtflyging, helt opp til Hamningberg.

Så Harrier-jagere
En fisker som var i området da Mehamn-ulykken skjedde, sier han er sikker på at han så to britiske Harrier jagerfly der.

Stig Roar Emanuelsen var fisker om bord på en notbåt som lå i nærheten av Gamvik da Twin Otter-flyet havarerte. Sammen med to andre på dekk så han to jagerfly komme inn nordfra i lav høyde over havet.

Emanuelsen fortalte kommisjonen at han hadde lest en del om fly, og at han kjente de to jagerne igjen som britiske Harrier jagerfly. Da kommisjonen viste ham bilder av jagerfly, identifisere han imidlertid et norsk Starfighter-fly som Harrier.

En time etter Widerøe-havariet kom det to norske F104 Starfighter jagerfly fra Banak for å delta i søket. For kommisjonen er det et sentralt spørsmål om vitner som har rapportert om jagerflyobservasjoner knyttet til tidspunktet for havariet, i stedet kan ha sett søksflyene som kom en time senere.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.