Mener Posten sprer søppel

Posten får på pukkelen for sin iver etter å få folk til fjerne klistremerkene mot direktereklame. Forbrukerrådet mener dette bidrar til å skape mer søppel.

Tidligere i høst bidro Posten til en kampanje der folk ble oppfordret til å fjerne «Nei-til-reklame»-klistremerkene på postkassene sine. Nå ber Forbrukerrådet om at kampanjen stanses, skriver Telemarksavisa.

Forbrukerrådet ber også Posten svare på hvorfor de stiller seg bak en slik kampanje. Brevet er sendt med kopi til Samferdselsdepartementet og Miljøverndepartementet.

Det er lederen for Forbrukerrådet i Telemark, Terje Kili, som har tatt initiativet til brevet. Han mener Postens framgangsmåte er svært betenkelig.

- Posten er i denne sammenheng en kommersiell aktør som er interessert i at mange benytter selskapets tjenester. Men denne kampanjen står i kontrast til myndighetens og Postens uttalte mål om skape mindre søppel, sier han ifølge Telemarksavisa.

I 1996 vedtok Stortinget at folk kunne reservere seg mot direktereklame i posten.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.