Merkevarene går raskest unna

Det er de kjente merkene som fortæres raskest og som gir gjenkjøp.

Prsidumping kan øke salget i øyeblikket, men frister ikke i like stor grad til gjenkjøp, skriver Handelsbladet.

- Når kunden kjøper A-merket sitt, drikkes det fortere opp, kunden går tom fortere og gjør raskere gjenkjøp. Hvis B-produktet er priset lavere, kan det føre til at kunden velger det isteden og kjøper samme kvantum. Men da tar det lenger tid før produktet åpnes, sier Adrian Stray, ansvarlig for butikkutvikling hos Coca-Cola.

Dermed går ikke kunden like fort tom og handler ikke produktet like ofte. Ifølge Stray må konkurrenten selge for 9,60 for halvannen liter for å sikre samme gjenkjøpsmengde som når Coca-Cola selger halvannen liter for kroner 13,50.

Beregningen bygger på ACNielsen-tall for 65 prosent av kategoriene i norske dagligvarebutikker og en prismodell med 60 millioner variabler de siste fem årene, melder Handelsbladet.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.