Millionkontrakt uten anbud

Oslo kommune har aldri lagt ut taxi-kontrakter på anbud. Det er i stikk i strid med alle regler.

23.01.07 22:02

Samtidig har Oslo kommune anmeldt nesten 100 drosjesjåfører for å ha mottatt sosialhjelp og kjørt svart drosje.

Eldre og funksjonshemmede som ikke kan bruke offentlige transportmidler får dekket taxi-utgiftene av kommunen. Det kalles TT-kjøring.

TV 2 er kjent med at Oslo kommune inngikk en kontrakt på TT-kjøring med Oslo Taxi i 1991. Bare i fjor betalte kommunen 130 millioner kroner for disse taxi-turene.

Se innslaget fra TV 2 Nyhetene her.

- Fantes ikke alternativ
Men den lukrative kjøringen har aldri vært ute på anbud. Det til tross for at det finnes flere taxi-selskap i Oslo. Ifølge regelverket skal offentlige kontrakter på mer enn en halv million kroner ut på anbud, og kontrakter på mer enn 1,7 millioner kroner skal offentliggjøres i EØS-området.

Samferdselsetaten hadde ansvaret for denne kontrakten for inntil to år siden. De mener det ikke fantes alternativ til Oslo Taxi da avtalen ble inngått.

- Vi kan ikke se å ha gjort noe galt. Vi vurderte anbud, men det var ingen andre aktører som var store nok, sier direktør Knut Gabestad i Samferdelsetaten i Oslo kommune.

TV 2 er kjent med at Oslo kommune la ut såkalt spesialtransport ut på anbud. Fra 1. januar 2002 har Oslo Taxi og selskapet Goè Bussa fått denne kjøringen av blant annet kunder med rullestol. Oslo Taxi tjente 18 millioner kroner på dette i første halvår i fjor. I tillegg er også skolebarn-transporten til Oslo kommune lagt ut på anbud. Det tjente Oslo Taxi 20 millioner kroner på i løpet av fjorårets første seks måneder.

Men den store kontrakten, som kostet Oslo kommune 130 millioner i 2006, har aldri vært ute på anbud siden 1991.

- Nå er tiden inne
Det til tross for at drosje-monopolet ble opphevet i 1998. Da dukket det opp flere aktører i Oslo: Norgestaxi, CityTaxi, Taxi2 og Christiania Taxi. Likevel fikk ikke disse konkurrere om gull-kontrakten.

- Jeg synes det er leit at vi ikke får konkurrere om dette. Vi har i mange år vært store nok til å legge inn anbud. Nå har vi 400 biler i hovedstaden, og jeg håper myndighetene forstår at tiden er inne, sier administrerende direktør i Norgestaxi, Trygve Flølo.

Byrådsavdeling for velferd og sosiale tjenester, som har overtatt ansvaret for TT-kjøringen, sier til TV 2 at de nå vil legge ut kontrakten på anbud.

- Vi er i gang med dette arbeidet, og denne tjenesten skal ut på anbud i løpet av året, lover Sylvi Listhaug.

Henrik Lande ved Klagenemnda for offentlige anskaffelser (KOFA) er kritisk til måten Oslo kommune har håndtert saken. Han mener det å legge ut offentlige avtaler på anbud er en plikt, og ikke valgfritt verken for Oslo kommune eller andre.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.