RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Mistet kontroll under «flygerprøven»

Sist oppdatert:
Kandidaten steilet med hjulene ute under «flygerprøven» da han og hans instruktør mistet kontroll over flyet som styrtet utenfor Sotra.

(iBergen.no) Det viser den foreløpige rapporten som Havarikommisjonen for Luftfart sendte ut i morgentimene i dag.

De beskriver en svært dramatisk utvikling på det som var en rutinemessig oppflyvningstime med elev, instruktør og kontrollant.

Det gamle flyet av typen Fairchild Aircraft Corporation SA226-T (B) fra 1980 tok av kl. 10.09 fra Flesland i sterk vind og lavt skydekke med regnbyger.

Fløy med hjulene ute
Etter avgang mot syd svingte flyet mot høyre, klatret på vestlig kurs og flatet ut i 6000 fot. Først foretok en to 360 graders svinger, en til venstre og en til høyre.

Deretter fulgte sakteflyging rett fram, først på vanlig måte, deretter i såkalt landingskonfigurasjon med hjulene nede og flapsen ute. Etter en slak venstresving ble flyet satt på østlig kurs og opptak fra taleregistratoren viser at planen videre var å foreta inngang til steiling fortsatt med hjulene nede. Meningen med øvelsen var å gjenopprette normalflyging med minst mulig høydetap.

Skulle steile
Og det er her det går galt.

«Av lydopptaket fremkommer det at inngangen til steiling ble utført etter planen, men at flyet deretter kom ut av kontroll.» skriver Havarikommisjonen i sin rapport. Disse opptakene vil ikke bli frigitt, men de viser at inngangen til steilingen gikk greit og at flyet steg 300 fot - rundt 100 meter - før det plutselig taper høyde fort, er ute av kontroll og styrter mot havflaten. Hva som har skjedd vet ikke Havarikommisjonen.

Falt over et halvt minutt
Vel et halvt minutt senere treffer flyet havet. Flyet var intakt da det traff havflaten tror havarikommisjonen og har hatt «null horisontal hastighet» hvilket vil si at det falt som en sten.

En av merknadene til kommisjonen er at flyet var utstyrt med et såkalt «Stall Avoidance System» som har til oppgave å forhindre at flyet steiler. Systemet virker på den måten at styrespaken automatisk skyves forover (stick pusher) for å motvirke at flyet går inn i steiling.

«Havarikommisjonen har foreløpig ikke kunnet fastslå hvorvidt systemet aktiverte som forutsatt.»

Været?
Kommisjonen kan ikke se at det har vært noe strukturelt i veien med flyet og det er trolig en av grunnene til at de har gått ut med den foreløpige rapporten. Det har versert teorier om at flyet var slitent, at det skulle være rustskadet osv. Flyet var nyoverhalt fra januar til mai. Den fulle gjennomarbeidede rapporten vil antakelig se nøyere på værforholdene i forhold til å utføre den slags manøvre, det var blant annet observert vindskjær ved flyplassen og vindkastene var oppe i 30 knop. En annen sentral brikke vil være om «stall avoidance» var aktivert.

De tre som omkom var:
Knut Brunborg (45), bosatt i Bergen.

Jan Einarsen (60), bosatt på Dal på Romerike.

Inge Marius Vågsberg (29), bosatt i Oslo.

Les flere nyheter på www.iBergen.no

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere