RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Mobil i båt

Sist oppdatert:
De fleste båteiere satser på mobilen dersom uhellet er ute. Men hvem skal de ringe til?

Nitti prosent av båteierne dropper VHF og bruker mobilen i stedet. Den kan brukes langs hele kysten og langt til havs, det mangler dekning bare i små flekker her og der.

Her kan du sjekke dekningen.

VHF er en radio som gjør det mulig å snakke med kystradiostasjonene og andre båter. Ved problemer om bord kan man be om hjelp over kanal 16, og både båter i området og redningstjenesten kan komme til unnsetning.

Men dersom du nå har en av de 225.000 fritidsbåtene uten VHF og får problemer: Hvem skal du ringe til ?

Kystradioen
På land tilkaller du brannvesenet på 110, politiet på 112, og ambulansen på 113. På sjøen er nødnummeret 120. Da kommer du til en av Telenors Kystradioer, som igjen varsler politi, en redningsskøyte eller Hovedredningssentralen. Det koster kr 0,59 å ringe 120, men du betaler ingen tellerskritt. 120 er betjent døgnet rundt.

- De aller fleste som ringer oss trenger hjelp, og mange lurer også på været, forteller Lars Ernst Ravndal ved Rogaland radio. Men det er jo sjøen som er jobben vår, og vi forsøker å svare på alt folk måtte finne på å spørre om, sier han.

Holder du på å gå tom for diesel kan altså Kystradioen også hjelpe deg med å finne nærmeste pumpe. Det kan også Redningsselskapet.

Redningsselskapet
Ringer du 02016 kommer du til Redningsselskapets servicetelefon. Telefonen er betjent mellom klokken 7 og 24 hele uken, og drives av informasjonsavdelingen på Høvik utenfor Oslo.

- Vi svarer på spørsmål om alt mulig, forteller Ingar Bie i Redningsselskapet. Mange har flatt batteri og trenger starthjelp, og noen sitter med tau i propellen. Og folk vil ha værmelding. Kan vi ikke svare selv gir vi ofte dem som ringer nummeret til nærmeste Redningsskøyte. Da får de snakke med folk med lokalkunnskap, sier Bie, og kommer med dagens glad-sak:

- Det ringte en dame som hadde funnet en gummijolle med en firehester som lå og drev. Hun beskrev den for meg, og jeg tok i mot telefonnummeret hennes. Fire timer seinere ringte det en seiler som fortalte at han akkurat hadde oppdaget at jolla var borte. Jeg fortalte at det var minst tre timer siden han mistet den, og ga ham nummeret til damen!

02016 er en servicetelefon, og Redningsselskapet ber deg ringe 120 dersom du er i nød. Telefonen er betjent mellom klokken 7 og 24 hele uken. Du betaler vanlige tellerskritt, og behøver ikke å være medlem i Redningsselskapet eller Kystpatruljen for å kunne bruke tjenesten.

Bare mobil er egoisme
Har du mobil kan du ringe etter hjelp, men telefonen forteller deg ikke at en båt like ved deg trenger assistanse slik VHF'en gjør.

- Å ikke ha VHF om bord kan være det samme som å nekte andre hjelp, sier Ånund Haktorsen, direktør i Telenor Maritim Radio til NRK Hordaland.

Du går også glipp av nyttige meldinger, som at det er tåke på vei, eller at en hurtigbåt fosser mot deg i 30 knop gjennom sundet du akkurat er på vei inn i.

En VHF koster fra omkring kr 1.500 og oppover, og du må har sertifikat for bruke den. Både AOF, Folkeuniversitetet og Sjøassistanse arrangerer VHF-kurs.

Får kritikk
Det at det nå finnes to nummer båtfolk kan ringe for å få hjelp til sjøs er ikke bra i følge Hovedredningssentralen.

I Seilas kan du lese mer om kritikken de kommer med mot Telenor og Redningsselskapet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere