RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Mobilbruk-kampanjen tar landet med storm

Bruker du mobilen mens du kjører bil? Kanskje du slutter etter å ha sett videoen.
Bruker du mobilen mens du kjører bil? Kanskje du slutter etter å ha sett videoen. Foto: Skjermdump fra kampanjen
Sist oppdatert:
Så langt har 60.000 nordmenn sett Trygg Trafikk og Gjensidiges nye kampanje mot mobilbruk i bil.

Du har sikkert sett linken til holdningskampanjen «Hold Fokus» i Facebook- eller Twitter-feeden din den siste uken.  Gjerne etterfulgt av «Denne MÅ du se», «Anbefales» og «Utrolig, sterkt. Er dette årets kampanje?»

Bakgrunnen for kampanjen er en undersøkelse gjort for Trygg Trafikk og Gjensidige hvor det kommer frem at en av tre nordmenn er uoppmerksomme bak rattet. I 2014 omkom 147 mennesker i trafikken og 674 ble hardt skadet. Hvor mange som dør eller blir hardt skadet på grunn av mobilbruk, finnes det ikke tall på. Men omtrent 30 prosent av dødsulykkene i trafikken skjer på grunn av uoppmerksomhet.

I undersøkelsen svarte en av tre nordmenn at de fokuserer på andre ting enn bilkjøring mens de kjører bil. Hvis vi tar utgangspunkt at dette gjelder hele befolkningen, vil det si 1,1 millioner nordmenn av de 3,2 millioner som har et gyldig førerkort. Verstingene i undersøkelsen er osloborgerne, hvor hele 45 prosent lar seg distrahere av andre ting. 

18 prosent av de spurte i undersøkelsen svarer at de snakker i mobil uten handsfree. Hver tiende nordmann svarer at de skriver eller leser på mobilen mens de kjører bil. 45 prosent sier de spiser og drikker mens de kjører.

60.000 har sett filmen

Kampanjen «Hold Fokus», som ble lansert 16. juni, er interaktiv. For å se videoen må du bruke pc. deretter må du logge inn med Facebook og legge inn ditt mobilnummer. Ved hjelp av dette blir kampanjen rettet mot deg personlig.

Etter bare én uke har videoen blitt vist, eller opplevd som Trygg Trafikk sier, 60.000 ganger mandag klokka 13.30. Hele 25 prosent av de som har sett filmen har delt den videre på Facebook.

Kommunikasjonssjef i Trygg Trafikk, Ann Kathrin Årøen, er svært fornøyd med responsen på  «Hold Fokus»-kampanjen så langt.

- Det er tydelig at de som har opplevd den synes den er så viktig at de velger å dele den videre. Vanligvis er det en delingsprosent på rundt 10 prosent. Hele 97 prosent av de som har logget seg på har sett dilmen helt ferdig, forteller kommunikasjonssjef i Trygg Trafikk, Ann Kathrin Årøen til Nettavisen.

Her kan du se videoen

Bygger på islandsk versjon

Det er det islandske byrået Tjarnargatan som står bak kampanjen. Utgangspunktet var kampanjen Höldum Fókus som det samme byrået sto bak på Island i 2013. De har stått bak ideen og den tekniske løsningen.

Du må ha mobilen klar når du se Hold Fokus-videoen.

Stian Lyberg, partner i PR-operatørene, har vært ansvarlige for pr og spredningen av kampanjen i Norge.

- Kampanjen har vært vellykket så langt. Den har fått veldig mye oppmerksomhet og har fått en fin start. Det er alltid sånn at opinionsledere starter den og så tar det litt tid før den sprer seg til hele landet. Vi er overhodet ikke ferdig, sier Lyberg til Nettavisen.

- Folk omfavner kampanjen

Tilbakemeldingene har så langt vært utelukkende positive. Enkelte hevder dette er årets beste kampanje.

- Det har vært helt formidabelt. Både bransjen og folk flest ser ut til å omfavne den. Det er hyggelig hvis noen synes det er årets kampanje, det viktigste er om den virker, sier Lyberg. 

Før kampanjen ble lansert ble det undersøkt hva slags holdninger folk har til mobilbruk i bil. Den samme undersøkelsen skal gjennomføres etter av kampanjen er avsluttet, for å se om holdningene har endret seg.

- Vi vil se om de har fått med seg budskapet og endret holdninger. Om folk har endret atferd ser vi først på ulykkesstatistikken.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Én telefonsamtale kan få fatale konsekvenser.


Må bruke pc eller nettbrett

Den tekniske løsningen, hvor mobiltelefonen er en viktig del av kampanjen, gjør at den kun kan sees via en pc/mac eller nettbrett.

- Det er selvsagt en utfordring at man må bevege seg fra mobil til laptop eller nettbrett. Man får se en enkel film på mobil som oppfordrer til dette. Men den sterke løsningen er kun mulig på denne måten. Vi håper derfor at folk velger å se filmen senere, og at de i alle fall får med seg budskapet. Tidlig i kampanjen så vi allikevel at det ikke var altfor stor trafikk til mobilløsningen - altså tror vi man raskt får med seg at løsningen krever laptop, forteller Stian Lyberg.

For dem som er skeptiske til å logge seg inn med Facebook og mobil kan Trygg Trafikk garantere at ingenting lagres.

- Det er nok en terskel for å logge seg inn. Folk er redde for spam på telefon og Facebook og unødvendige delinger. Men ingenting lagres og det ligger ingen kommersielle motiver bak dette. Vi har laget en film for å redde liv. For å bli en del av filmen må du logge inn, sier Ann Kathrin Årøen.

Temaet er veldig viktig, vi bruker mobilen mer og mer. En tror en har fokus selv som sjåfør, men en vil at sjåfører en møter skal ha fokus på veien og ikke se på mobilen mens de kjører.

Filmen er en del av Trygg Trafikk og Gjensidiges fokus på mobilbruk i bil.

Videoen har en brutal og svært virkningsfull slutt.


Facebook og Twitter er full av lovord om kampanjen. Her er et knippe av reaksjonene på Twitter:

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere