Gå til sidens hovedinnhold

Nå skal overvåking bli vakkert

- Vi trenger nye former å presentere personvernsutforming, sier Grande Røys.

I dag åpnet en litt spesiell kunstutstilling av på Oslo S. Datatilsynet har tatt initiativet til en kunstutstilling der personvern er hovedfokus, og har fått med seg Fornyings- og administrasjonsdepartementet, KORO (Kunst i offentlige rom) og Rom for kunst til en to måneder lang kunstutstilling.

For få bryr seg
- Altfor få er opptatt av personvern. Det er viktig at vi er opptatt av dette, sa fornyingsminister Heidi Grande Røys under åpningen onsdag.

Oslo S ble valgt fordi det er et av de mest trafikkerte områdene i Norge – og samtidig et av de mest overvåkede.

- Det er færre og færre offentlige rom der vi er helt private, men vi er kanskje ikke klar over det. Parker, offentlig transport – og kanskje en biltur gjennom Europa. Alle steder kan du bli overvåket, sa Røys.

For mye finjus
Informasjonssjef Ove Skåra i Datatilsynet forteller at de har valgt kunst som presentasjonsform fordi de trenger nye måter å presentere problematikken på.

- Jeg beklager til juristene, men vi må få gjort noe med det «jussete» imaget personvernet har, sa Skåra.

Henger flere steder
Det var 60 bidrag som ønsket å være en del av konkurransen, men bare fire bidrag ble valgt ut, hvorav noen er todelte.

Det som skiller seg mest ut er utvilsomt to flatskjermer som henger i vrimlehallen på Oslo S med nærbilde av øyne som studerer de forbipasserende. Ironisk nok henger det et overvåkingskamera rett bak den ene skjermen.

Utover denne installasjonen er det hengt opp et gigantisk bilde utenfor hovedinngangen som er en slags mosaic basert på informasjon fra kunstnerens passeringer i bomringen i Oslo i fjor. Bakgrunnen er at det i dag ikke er mulig å kjøre bil inn i Oslo uten å bli registrert.

Du kan bli tegnet
Ingvild Kjær Tofte har på sin side planer om å sitte fire timer i rushen hver dag og tegne reisende i det som omtales som «Manuell Overvåkning».

Det siste bidraget er en animasjon som viser på storskjerm som tar opp det å dele privatlivet sitt med andre.

Utstillingen ser du rundt omkring på Oslo S.

Reklame

Black Week hos Ekstralys: Gjør kupp på billykter, arbeidslys og xenonsett