*Nettavisen* Nyheter.

Nå skjelver avishusene

Foto: Lien, Kyrre (SCANPIX)

Leserne flykter fra papiravisene. Nå følger annonsørene etter ut døren.

24.02.09 11:57

Papiravisenes død har vært spådd i mange tiår, men de har overlevd lengre enn de verste pessimistene hadde trodd.

Nå peker likevel pilene rett nedover, og det verste er at nettavisene ikke klarer å tjene nok penger til å holde liv i avishusene.

Trenden har kommet enda lengre i USA, hvor ledende bransjefolk nå frykter at hele forretningsmodellen er i fare. Tradisjonelt har papiravisene levd av abonnementinntekter, løssalg og annonser. Ved overgangen til gratis distribusjon på internett, har de to første beina forsvunnet. Og annonseinntektene fra internett er på langt nær nok til å redde økonomien.

Tidligere Time-redaktør Walter Isaacson mener at det eneste som kan redde avishusene er man begynner å ta betalt for innholdet på internett.

Modellen Time anbefaler er som Apples Itunes: Med et enkelt brukergrensesnitt og rimelige priser, mener magasinet at man kan ta betalt også for nyhetsinnhold.

Klikk på bildet for å forstørre.

Kjøperne flykter
Høykonjunkturen i Norge har skjermet avisbedriftene fra de økonomiske realitetene som følger av at leserne forsvinner i en takt av et årskull hvert eneste år de siste 10-15 årene.

Fjoråret var intet unntak: Norske aviser mistet 2,8 prosent av det solgte opplaget og 2,9 prosent av leserne, viser tall fra Mediebedriftene.

Når det skjer i en trend som har vart i mer enn et tiår, begynner resultatet å bli ille.

Men virkelig dramatisk blir det ikke før også annonsørene følger etter, og det skjer nå.

Klikk på bildet for å forstørre.

Søndagsavisene verst
Det første offeret blir søndagsavisene, dersom fjorårets trend fortsetter. Solgt opplag falt med 5,7 prosent i fjor, og det er dramatisk når det solgte opplaget faller fra 860.000 til 812.000 eksemplarer.

Fredriksstad Blad er den første til å vurdere nedleggelse av søndagsutgaven, og det er ingen stor spådom at flere vil følge hvis nedgangsbølgen fortsetter.

Når nettavisene ligger et klikk unna og papiravisenes søndagsutgaver blir tynnere, kan de enkelt velges bort av kjøperne.

Dagbladet Søndag falt eksempelvis med 11,5 prosent i fjor, og med en salgsnedgang på 13.900 eksemplarer nærmer den seg stygt 100.000-grensen. Det er ikke mye når man skal forsvare et ekstra døgn i redaksjonen, på trykkeriet og i den landsdekkende distribusjonen.

De største taperne
Opplagstallene (og lesertallene) viser at de store riksavisene sliter mest. Det er også de som har tøffest konkurranse fra nettavisene.

Lokale aviser og nisjeaviser klarer seg best, trolig fordi de er mer skjermet for nettkonkurransen.

Av det totale fallet på 75.000 solgte aviser per dag, står såkalte riksspredte nyhetsaviser og storby dagsaviser for 57.000 tapte avissalg per dag.

Det er ille, og legg på et forventet annonsefall på mange hundre millioner kroner, så blir situasjonen komplett.

Spådommen om alle papiravisenes død har foreløpig ikke slått til, men akkurat nå er det en bransje som er på desperat jakt etter en holdbar forretningsmodell.

Gratis nettdistribusjon av innholdet er dessverre ikke en trygg grunn.

Hva mener du om papiravisenes situasjon? Diskuter saken i feltet under annonsen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.