RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Nei til matte-granskning

Kunnskapsministeren er enig i at det står dårlig, men ser ingen grunn til å granske mattekunnskapene.

Nylig foretok matematikkprofessor ved Universitetet i Oslo, Tom Lindstrøm, en sammenlikning av nivået på mattebøker i dag med mattebøker fra 1960- og 1980-tallet. Resultatet var nedslående. Mattebøkene fra i dag viste seg å være betraktelig lettere enn mattebøkene fra 60-tallet.

- Forskjellen er dramatisk, sa matematikkprofessoren til Nettavisen.

Høy prioritet
Nettavisens avsløring var et av temaene i onsdag spørretime i Stortinget. Stortingsrepresentant Gunnar Gundersen (H) stilte kunnskapsministeren til veggs og spurte hvorvidt ministeren ville sette i gang undersøkelser for å finne ut i hvilken grad norsk skole «har vært inne i en glideflukt».

Kunnskapsminister Øystein Djupedal (SV) aviste kravet om granskning , men sier saken har høy prioritet.

- Å gå inn i lærebøker gir ikke ny kunnskap, men fastslår en nedadgående tendens, sa han i spørretimen.

Overfor Nettavisen innrømmer Djupedal at realfagskompetansen gått ned.

- Jeg deler bekymringen. Dette har skjedd i mange land, men kurven har vært brattere hos oss . Vi har holdt på med å styrke realfagene lenge, og håper det vil gi resultater, sier han.

Andre krav
Han mener sammenlikningen av mattebøker fra 1960-tallet og i dag ikke holder, og at utviklingen i samfunnet gjør at det stilles helt andre krav til elevene.

- Dagens lærebøker har mange andre kvaliteter. Elevene blir oppmuntret til å bruke nettet og andre kilder, sier han.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere