Netcom-feil rammet millioner

Rundt 1,7 millioner Netcom-kunder ble rammet av problemer fredag. Rett før 13 klarte Netcom å rette feilen.

28.04.06 13:24

Netcom ble igjen rammet av problemer med mobilnettet sitt. Både samtaler og sms-meldinger ble fredag formiddag avvist.

Ting normaliserer seg
Klokken 12 klarte Netcom har fått orden på nettet i store deler av landet.

- Nå ser det ut til at ting er i ferd med å normalisere seg og at trafikken er i ferd med å gå mer eller mindre som normalt, sier kommunikasjonssjef Guri Wormdahl til TV 2 Nettavisen rett etter klokken 12.

- Vi sa for kort tid siden at at kapasiteten lå på rundt 35 prosent, men nå ligger den nærmere 100 prosent enn 35 prosent. Vi går ikke ut og friskmelder systemet enda, og kan ikke garantere at det ikke bryter sammen igjen, men vi håper og tror og ser at ting nå stabiliseres.

Rett før klokken 13 friskmeldte igjen Netcom sitt nett.

Var midlertidig rettet
Tidligere i dag, rett før klokken ti, fikk kom vi i kontakt med Wormdahl etter å ha slitt med å komme i kontakt i lang tid på grunn av problemene. Da hadde problemene vart i rundt en time:

- Det som er gledelig nå er å si at vi kom opp igjen klokken 9.43. Vi gikk ned klokken 8.45, og alle kunder skal nå kunne sende meldinger og ringe igjen. Jeg kan dessverre ikke være spesifikk på hva som var årsaken til problemene, det får vi bruke tid på senere. Vi beklager selvsagt problemene, sier Wormdahl til TV 2 Nettavisen.

- Skru av og på telefonen
Wormdahl fortalte at enkelte kunder fortsatt kunne oppleve problemer.

- Det vil være mer enn hensiktsmessig å forsøke å skru av og på telefonen for å få kontakt med nettet igjen, sa Wormdahl samtidig.

Problemene skulle derimot vise seg å rakst komme tilbake.

Frustrerte kunder
TV 2 Nettavisen har blitt kontaktet av en lang rekke frustrerte kunder.

- NetCom Trådløs Bedrift er nede fremdeles, med enorme ringvirkninger for den delen av næringslivet som er så uheldig å være tilknyttet denne løsningen. Det er ikke første gang, og tilnavnet "Rådløs Bedrift" er definitivt fortjent! Det tok svært lang tid før det kom opp driftsmelding på nett, og ingen av forhandlerne eller kundeservice har vært tilgjengelige på telefon i formiddag, forteller Lars Hommelhaug.

Oppfordrer kundene til lå ikke kontakte selskapet
På kundeservice blir kunder møtt med en automatisk beskjed om at selskapet har store problemer i flere deler av landet og at feilretting pågikk.

Kunder som ikke måtte komme i kontakt med kundeservice, blir oppfordret til å kontakte selskapet senere.

Chess-kunder også rammet
Feilen hos Netcom rammer også alle kundene til selskaper som leier kapasitet hos Netcom, inkludert den store majoriteten av kundene til Chess.

Det er ikke kjent om hele nettverket Netcom ble slått ut, eller om det er snakk om store kapasitetsproblemer. Enkelte samtaler ser ut til å komme gjennom, men dette kunne ikke Wormdahl bekrefte.

Nettsidene til selskapet er tidvis utilgjengelig samtidig med problemene med mobilnettet.

Kjempekaos i fjor
Det er under et år siden Netcom sine kunder i nærmere to døgn hadde store problemer med samtaler og meldinger. Den gangen skyldes problemene en feil i konfigureringen av nummerdatabasen.

Saken oppdateres fortløpende etter som ny informasjon kommer frem.

Les flere IT-saker på våre IT-sider.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.