*Nettavisen* Nyheter.

Nødlandet med samme type helikopter

Foto: Jørgen Steinli / SCANPIX

Helikopteret som fredag morgen nødlandet i Sverige, en Robinson 44, er basenabo med Martin Schanches helikopter. I 2000 nødlandet Schanche med samme type helikopter.

06.02.04 12:00

– Nødlandingen viser at dette er et lite og sterkt helikopter.

Det sier Martin Schanche til TV 2 Nettavisen. Rallykjøreren var fredag morgen i kontakt med eieren av helikopteret som nødlandet i Sverige.

- Pratet med eieren

- Jeg har pratet med eieren og alt har gått bra med dem som var om bord. Eieren var ikke selv med i helikopteret, sier Schanche.

- Så lenge alle som var om bord, er friske er raske, og det er det jeg har fått beskjed om, så er vi glade, sier han.

Bragt til legevakten

Det var like før klokken 08 fredag morgen at det norske helikopteret med fire personer om bord nødlandet i en elv i Sverige i forbindelse med Rally Sverige i Karlstad.

Kort tid etter styrten, sank helikopteret i elva. Da hadde nordmennene akkurat klart å redde seg ut.

Det er ennå usikkert hva som er årsaken til nødlandingen.

- Alle fire ombord var nordmenn, en pilot og tre passasjerer. Piloten ringte klokken 08.20 og bekreftet til oss at ingen av dem var skadd, sier informasjonssjef Sten Persson hos politiet i Värmland til TV 2 Nettavisen.

Nordmennene er fraktet til legevakten i Hagfors for kontroll.

- Rutinemessig vil det også bli tatt prøver av piloten, for å sjekke om han var påvirket av alkohol. Men vi har ingen mistanker om dette, sier informasjonssjefen til TV 2 Nettavisen.

- Et av verdens mest sikre helikopter

Schanche opplyser at helikopteret som nødlandet i Sverige, til daglig står parkert i samme hangar og ved siden av hans helikopter i Ås.

- Helikopteret som nødlandet er av typen Robinson 44. Det er en sterk og sikker maskin, selv om den ikke er så stor. Det er et av verdens mest sikre helikopter, sier Schanche.

Har selv gått ned med helikopter

Rallykjøreren har selv gått ned med et Robinson 44.

- Det skjedde for fire år side og gikk bra, sier Schanche.

Det var i januar 2000 i Hunndalen sør for Gjøvik at Schanche da opplevde at helikoptret begynte å spinne rundt sin egen akse like før landing.

Klikk på bildet for å forstørre.

- Haleroret fikk ikke tak. Vi spant rundt 360 grader, sa Schanche den gang til Nettavisen.

Her kan du lese mer om den hendelsen.

Fått høre årsaksteorier

Rallykjøreren opplyser at helikopteret som fredag nødlandet, landet i en elv og at det kort tid etter sank.

- Det var ikke dypt på stedet.

Han sier at han har fått høre hva som kan ha vært årsaken til ulykken.

- Jeg vet ikke hundre prosent hva som har skjedd, men jeg har fått høre teorier. Men jeg ønsker ikke å spekulere i dette, sier Schanche til TV 2 Nettavisen.

- Englevakt

Det skal ha vært dårlig vær i området da nødlandingen skjedde.

- Det er utrolig tett tåke i området, og de fire har hatt englevakt . Nå kan man ikke lenger se helikopteret, for det har sunket ned i elven. Det eneste man ser er sporene etter personene som har tatt seg ut av helikopteret, sier reporter Lennard Nordenstreng til Värmlands radio, ifølge NRK.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag