*Nettavisen* Nyheter.

«Normale» kvinnekropper søkes

Foto: Håkon Mosvold Larsen (SCANPIX)

Lindex søker etter norske kvinnelige modeller i alle fasonger, former og aldre. Himena Øvrid (21) vil være med.

03.08.04 08:41

Er du høy, lav, tykk eller tynn og drømmer om et liv som modell, kan du få sjansen nå: Mandag startet Lindex den landsomfattende modelljakten.

- Jeg har alltid vært interessert i klær og trender og synes modellyrket virker forlokkende. Samtidig vet jeg at jeg aldri ville tilfredsstille skjønnhetskriteriene ved en ordentlig modellcasting, sier Himena Øvrid (21) og lar blikket gli over slangen av håpefulle kvinner som allerede åler seg ut av det svimlende varme butikklokalet på Oslo City.

Startskuddet
Torsdag ettermiddag gikk startskuddet for kleskjedens jakt etter norske kvinner i alle aldre og fasonger. Mellom seks og åtte håpefulle plukkes ut av KK, Team modeller og Lindex og skal fronte kleskjedens kampanje neste år.

- Vi ser etter stolte norske kvinner med utstråling - ikke et perfekt utseende eller riktige mål. Intensjonen er ikke å revolusjonere modellyrket, men til denne kampanjen ønsker vi å finne kvinner som i større grad harmoniserer med virkeligheten, sier Nina Haugen i Lindex Norge, til NTB.

Da kleskjeden kjørte samme kampanje i fjor i Sverige møtte 16.000 kvinner opp på audition. Trendanalytiker og sosialantropolog Gunn-Helen Øye er synes kampanjen er svært tidsriktig, men tviler på at kampanjen kommer til å påvirke det vestlige skjønnhetsidealet.

- På lag med kunden
- Det er smart markedsføring å spille på lag med kunden. Kleskjeden tar selv opp debatten rundt produktet de selger, som har dominert mediene den siste tiden. Gapet mellom utseendet til modellene og kroppen til norske kleskunder er større enn noensinne. Ved å henvende seg til et bredere segment av befolkningen, vil de tjene mer penger. Jeg tror imidlertid ikke en kampanje er nok til å endre det tradisjonelle skjønnhetsidealet mange norske kvinner lider under, sier hun. (©NTB)

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.