RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Norsk mat dyrere med Lidl

Sist oppdatert:
Introduksjon av billigkjeder som tyske Lidl har ikke gjort norsk mat billigere. I 2004 steg matprisene.

Totalt steg konsumprisindeksen med bare 0,4 prosent fra 2003 til 2004, den laveste årsveksten siden 1960. Enkelte varer ble langt billigere, som for eksempel klær. Det samme gjaldt strømpriser.

Og flyreiser ble så mye som 14,7 prosent billigere, viser ferske tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB).

- Men vi er forundret over prisutviklingen på matvarer. Den skjerpede konkurransen burde bidratt til lavere priser, påpeker seksjonssjef Stine Wohl Sem i Forbrukerrådet til Dagsavisen.

6. juli i fjor uttalte fagsjef Jan Ivar Fredriksen ved BI Norges Varehandelshøyskole, følgende til Dagsavisen:

- I Finland har Lidl lagt seg 10-20 prosent lavere i pris enn eksisterende konkurrenter. Rema, Prix og Kiwi, som er de som først og fremst konkurrerer på pris, vil måtte tilpasse seg Lidls priser.

I samme artikkel bekreftet da også Per Roskifte i Norgesgruppen at man ville konkurrere med Lidl på pris. Senere har også andre kjeder lovet priskutt.

- Prisen på grønnsaker har gått ned med 1,3 prosent, men for alle andre typer matvarer har prisen gått opp, konstaterer forsker Randi Lavik ved Statens institutt for forbruksforskning (SIFO), etter å ha studert SSBs tall nærmere.

Lavik mener laver priser i Norge vil bli oppnådd dersom vi begynner å importere mer matvarer, reduserer tollmurene som beskytter norsk landbruk, eller dersom vi får en ytterligere effektivisering av det norske landbruket.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere