RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Norske elever får strykkarakter

Sist oppdatert:
Norske elever gjør det enda dårligere i matematikk og naturfag enn for tre år siden, viser OECD-undersøkelsen PISA. Se hele rapporten her.

I undersøkelsen sammenlignes kunnskapsnivået hos norske 15-åringer med jevnaldrende fra 32 OECD- land. Om resultatene var nedslående for tre år siden, er de ikke mer oppløftende nå, i hvert fall ikke for realfagenes vedkommende.

I matematikk ramler Norge ned fra en 17. til en 19. plass. I naturfag raser Norge fra 13. plass i 2001 til ikke lenger å befinne seg blant de 20 beste, viser tall som NTB har hentet fra det østerrikske magasinet Profil og tyske Der Spiegel.

Forbedret leseevne
Et positivt tegn er det likevel å spore. Norske elever har forbedret leseevnen noe. Her har Norge rykket oppover på lista fra 13. til en 10. plass.

Finske 15-åringer har derimot god grunn til å være stolte. I alle de tre hovedkategoriene befinner Finland seg på topp, tett fulgt av Sør-Korea.

Utdanningsminister Kristin Clemet (H) skal presentere undersøkelsen klokken 13 i dag og ønsker ikke å kommentere undersøkelsen før tallene er offentliggjort. I undersøkelsen sammenlignes kunnskapsnivået hos norske 15-åringer med jevnaldrende fra 41 OECD-land.

Etterlyser systematisk arbeid
Elevorganisasjonen mener liten grad av tilpasset opplæring og for få lærere er hovedårsakene til de dårlige resultatene.

– Det er begrenset hvilke endringer man kan få til i skoleverket på bare tre år, men det er selvsagt skuffende at norske elever ikke viser fremgang i matematikk og naturfag, til tross for at dette har vært satsningsområder de siste årene, sier Solveig Tesdal, leder av Elevorganisasjonen.

Elevorganisasjonen etterlyser systematisk arbeid med elevmedbestemmelse og tilpasset opplæring på skolene.

– Den norske skolen preges av lite fleksibilitet og reelle tilpassningsmuligheter for elevene. Elevene må i større grad få innflytelse over egen skoledag om vi skal kunne forvente bedre resultater, opplyser Tesdal til TV2 Nettavisen.

Elevorganisasjonen mener at noe av årsaken til elevenes svake prestasjoner også skyldes manglende faglig og pedagogisk kompetansen blant norske lærere. Solveig Tesdal er derfor glad for at det nå er innført inntakskrav til lærerutdanningen, men påpeker at det er et generelt problem at det er for få lærere pr. elev og at elevgruppene blir stadig større.

- Beklagelig
- Dette er veldig beklagelig og forferdelig trist. Det er et misforhold mellom hva sentrale politikere sier og hva som skjer i kommunene. Clemet kan ikke nå gi de vanlige svarene. Nå har hun jo styrt i tre år, sier Aps utdanningspolitiske talskvinne Karita Bekkemellem Orheim til VG.

Rolf Reikvam (SV), leder i Stortingets utdanningskomité, tar resultatene fra PISA-2003 med stor ro.

- Norske elever gjør det ikke dramatisk mye dårligere enn tidligere. Jeg synes ikke det er grunn til å overdramatisere dette, selv om det selvsagt ikke er moro at norske elever gjør det dårligere enn på den forrige undersøkelsen, sier Reikvam.

Finland har all grunn til å være stolte. De er blant de beste, og suverent på topp i verden.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere