Gå til nye Nettavisen

Lyst til å se den nye Nettavisen?

RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Norske kommuner svake på sosiale medier

Foto: Faksimile
Sist oppdatert:
Flertallet av norske kommuner gjør lite for å nå innbyggerne med informasjon via Facebook og Twitter.

Oslo (NTB): Bare hver fjerde norske kommune har tatt i bruk sosiale medier for å informere sine innbyggere.

Mens mer enn 2,5 millioner nordmenn er på Facebook, har bare 23 prosent av norske kommuner tatt i bruk sosiale medier for å kommunisere med innbyggerne, skriver Nationen.

Tallene kommer fram i en undersøkelse utført av Norstat for IT-selskapet ErgoGroup og viser at 17 prosent av norske kommuner har en offisiell Facebookside, 15 prosent er på Twitter og 13 prosent har en blogg.

Men å være registrert på disse tjenestene er én ting, bruken av dem er en annen.

Mens halvparten av kommunene oppdaterer sin Twitterkonto daglig gjør bare 36 prosent av Facebook- brukerne det samme. Tjenester som Linkedln og YouTube brukes svært lite.

- I en hektisk kommunehverdag er det mange som velger bort sosiale medier. De som prioriterer dette har gjerne en ildsjel som tar grep og følger opp. Jeg vil råde kommunene til å satse på minst ett sosialt medium og oppdatere det i hvert fall annenhver dag, sier Håvard Larsen i ErgoGroup.

Tallene er de samme for bykommuner og på landet, og uavhengige av hvilket parti som sitter med makten. (©NTB)

Vil du delta i debatten?
Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt. Her kan du enkelt bidra med din mening
(tjeneste under utvikling).

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!