RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Ny superferge fra Drammen

Sist oppdatert:
En ny superferge for gods skal gi Norge rask forbindelse til det europeiske kontinentet.

Superferga er foreløpig bare på tegnebordet, men vil ifølge det franske selskapet som står bak få en marsjfart på 34 knop og kunne tilbakelegge turen mellom Drammen og Bolugne sur Mer i Frankrike på 19 timer. Det er halve reisetida i forhold til i dag. Tanken er å få brakt fisk sørover til kontinentet og frukt og grønt til Norge.

Skrev under samarbeidsavtale
Intensjonsavtalen om det som kan bli et nytt, hurtig ro-ro godsfergesamband ble undertegnet i Bolugne sur Mer i Frankrike onsdag. En delegasjon for Drammen havn og fire europeiske havner var representert.

Innen to år
- Norge, Spania, England og Frankrike er med på samarbeidet, og vi ser for oss et stjerneformet fergesamband med Bolugne sur Mer som utgangspunkt, sier havnedirektør Einar Olsen i Drammen havn til TV 2 Nettavisen. Han håper å se fergesambandet realisert i løpet av halvannet til to år. Da har Drammen havn også gjennomgått betydelige utvidelser.

Rederi interessert
Rederiet Norferries har meldt interesse for superfergen, men det foreligger ennå ingen kontrakt om bygging.

Fra før har Drammen havn en intensjonsavtale med havnemyndighetene i Bolougne sur Mer og Santander i Spania. Nå er det også inngått en kontrakt med spanske Vigo og Sheerness i England

Håper på EU-støtte
Havnedirektøren i Drammen håper det vil være mulig å hente støtte fra EU til satsingen, som vil bidra til å få betydelige godsmengder over fra vei til kjøl.

Den lynraske fergeforbindelsen kan få stor betydning for norsk fiskeindustri og andre deler av norsk næringsliv som har behov for rask forsendelse av varer til og fra Europa, heter det i en pressemelding fra Drammen havn.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere