– Her har vi sett en verdensnyhet og et lite skritt for Yara – og kanskje et stort skritt for oss alle, sier statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) til NTB.

Han fikk fredag omvisning på det nye konteinerskipet som skal frakte mineralgjødsel fra Yaras fabrikk i Porsgrunn til eksporthavnen i Brevik.

Årlig vil det etter planen erstatte 40.000 turer med dieseldrevne lastebiler.

Skal bli selvkjørende

Støre håper teknologien kan ta verden med storm og bli en ny eksportvare.

– Dette gir oss store muligheter til å utvikle sånne konsepter i andre deler av verden. Tenk på transportbehovene i Asia for eksempel. Det er store muligheter, sier han.

Yara Birkeland settes i drift i 2022 og starter en toårs uttesting for å bli selvkjørende og endelig sertifisert som et autonomt helelektrisk konteinerskip.

Skipet er utviklet i samarbeid med Kongsberg Maritime, og prosjektet har fått 136 millioner kroner i støtte fra norske myndigheter.

– Industrien må bestemme

I Hurdalsplattformen slår Arbeiderpartiet og Senterpartiet fast at de vil satse på grønn skipsfart.

I sitt tilleggsnummer til statsbudsjettet for neste år, har regjeringen satt av 200 millioner kroner ekstra til dette formålet. Men pengene skal også gå til annen grønn industri, hydrogen, utslippsfri landtransport og infrastruktur for nullutslippsdrivstoff gjennom Enova.

– Vi peker i retning av økt støtte til Enova og økt støtte til grønn skipsfart. Det er et viktig satsingsområde for oss, sier Støre.

– Men hvis dere vil ha flere sånne skip, burde dere ikke ha satt av mer penger?

– Jeg sier ikke at vi skal bestemme at det skal bygges flere sånne skip, det må industrien bestemme, der det er relevant. Det er det industriens oppgave å planlegge og utvikle, og så skal vi støtte gode prosjekter.

(©NTB)