RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Omkom etter MC-ulykke

Ambulansepersonell forsøkte livreddende førstehjelp på stedet, men livet til motorsyklisten sto ikke til å redde.

Sent torsdag kveld bekreftet Romerike politidistrikt at mannen i 60-årene som kjørte motorsykkelen er omkommet.

– Det er snakk om en trafikkulykke mellom en motorsykkel og en lastebil. Tilstanden til motorsyklisten ble raskt karakterisert som alvorlig. Nødetatene utførte livreddende førstehjelp på stedet, men måtte konstatere at livet ikke sto til å redde, sier operasjonsleder Bjørn Roger Sønsterud overfor rb.no klokka 21.30 torsdag.

RB-fotograf Remi Presttun var på stedet rett etter at meldingen om ulykken kom.

Han varslet tidlig at dette var alvorlig.

– Mens ambulansehelikopteret landet, var det allerede ambulansepersonell som drev livreddende førstehjelp. Det virket umiddelbart som om situasjonen var kritisk, sier han.

Ingen ren frontkollisjon

Ulykken skjedde på fylkesvei 120, like nord for Ask sentrum på Romerike.

– Vi vet for så vidt hvilken vei de to trafikantene har kommet, men det er for tidlig å si noe om hva som har skjedd, sier politiets operasjonsleder.

– Er det snakk om en frontkollisjon?

– Så vidt jeg har forstått er det ingen direkte frontkollisjon. Samtidig er det litt for tidlig å si noe om dette. Spesialistene som skal foreta undersøkelsene, har ennå ikke ankommet ulykkesstedet, sier Sønsterud rett før denne utgaven av Romerikes Blad gikk i trykken.

Veien ble sperret i begge retninger, og forble sperret i flere timer torsdag kveld i påvente på at politiets teknikere og ansatte i Statens vegvesens ulykkesgruppe skulle foreta sine undersøkelser på stedet.

Tjue ganger større risiko

Årlig skjer det mellom 240 og 400 ulykker med personskader på Romerike om man ser på statistikken tilbake til 1990.

Antall mc-ulykker utgjør en forholdsvis liten andel av dette, men relativt sett er sannsynligheten for å havne i en ulykke som motorsyklist vesentlig høyere enn det er som bilist.

Ifølge Statens vegvesen vil én mc-fører miste livet og 20 mc-førere bli skadet hver uke det neste halve året i Norge, og sjansene for å bli drept som mc-fører er tjue ganger større enn som bilist.

Årlig blir mellom 10 og 15 motorsyklister drept og mer enn 200 skadd i denne type ulykker på landsbasis.

Les flere saker hos RB.no

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere