*Nettavisen* Nyheter.

Ordfører anmeldte 10-åring for vold

Foto: Boel Kristin Støvern (Bygdeposten)

Gutten skal ha sparket en lærer i magen.

27.09.12 12:25

Lensmannen i kommunen kan bekrefte at anmeldelse er mottatt.

- Saken er allerede henlagt. Det skjer automatisk, sier han til Bygdeposten.

Sparket lærer
Bakgrunnen for politianmeldelsen skal være at gutten forrige uke sparket en lærer i magen etter en konflikt. Gutten har diagnoser som innebærer at han kan oppføre seg utagerende. Det har også vært vanskelig å finne riktig medisinering for ham, men moren forteller at han det siste året har fått en medisin som gjør at han fungerer svært bra hjemme.

Ifølge guttens mor har det vært mange episoder med gutten på skolen, og hun har avtale om at hun skal kontaktes på telefon når noe alvorlig skjer.

- Denne episoden ble jeg imidlertid ikke varslet om. Jeg har gitt skolen to telefonnumre fordi jeg ikke alltid kan ta mobilen på jobb, men de prøvde kun den ene, sier hun.

I stedet varslet skolen far, som ikke bor sammen med gutten.

Dagen etter sparkeepisoden fikk gutten oppnevnt støttekontakt én-til-én, og dette er moren svært fornøyd med.

- Det er dette jeg har ønsket i alle år, sier hun.

Anmeldelse i posten
Overraskelsen ble derfor stor da det dukket opp en politianmeldelse i posten. Anmeldelsen lød på vold mot offentlig tjenestemann, og guttens navn sto på konvolutten.

- Heldigvis var han ikke hjemme, ellers hadde han åpnet konvolutten selv, sier moren.

Hun reagerer sterkt på at hun som nærmeste foresatte ikke på forhånd ble orientert om at gutten skulle anmeldes. Anmeldelsen ble registrert hos politiet dagen etter at gutten fikk egen støttekontakt som følger ham hele dagen, og altså to dager etter episoden der læreren ble sparket.

Moren synes det er kritikkverdig at det opprettes en anmeldelse nå, i stedet for at man venter for å se om den nye ordningen fører til bedring.

Etterlyser kompetanse
Moren og bestemoren til gutten er kritiske til oppfølgingen gutten har fått på skolen. Blant annet er han avhengig av stabilitet og rutiner.

- Når han får sine raptuser, tilsier diagnosene hans at han bør få pusterom og fred. I stedet har gutten opplevd å bli konfrontert og dratt av gårde med makt, sier de.

De mener lærerne bør skoleres slik at de kan håndtere gutten på en måte som ikke forverrer tilstanden hans.

Ifølge moren fungerer gutten svært godt sammen med støttekontakten sin. Det er skolen som takler ham dårlig.

Barnevernet har gransket familien to ganger tidligere, men begge disse sakene er henlagt. Politianmeldelsen fører automatisk til at barnevernet trekkes inn på nytt, men moren har fått opplyst at det ikke vil bli opprettet egen barnevernssak i dette tilfellet.

- Skolen påstår at gutten har et dårlig hjem, men vi mener det er skolen som må styrke sin kompetanse, sier moren.

Lærerne redde
Ordføreren i kommunen mener derimot at hendelsen var så alvorlig at den fortjente en anmeldelse, skriver Bygdeposten.

– Jeg ønsket å vise at vi tar de ansattes sikkerhet og arbeidsmiljø på alvor, sier ordføreren, som viser til at lærere har følt seg usikre og har vært redde for å gå på jobb på grunn av guttens atferd, sier ordføreren, som viser til at lærere har følt seg usikre og har vært redde for å gå på jobb på grunn av guttens atferd.

Ordføreren uttaler også at gutten skal ha fått den behandlingen han har krav på, og at det er iverksatt spesielle tiltak over lang tid.

- Vi visste at saken ville bli henlagt, men anmeldte fordi vi ønsket at barnevernet skulle kobles inn, og det skjer automatisk ved anmeldelse, sier ordføreren, som aldri tidligere har gått til det skritt å anmelde kommunens barn.

Skolesjefen i kommunen ønsker ikke å kommentere saken overfor Bygdeposten.

Bygdeposten har ikke lykkes med å komme i kontakt med rektor på skolen.

Les flere saker fra Bygdeposten

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.