Oslo får flere bomstasjoner

Det blir flere og kanskje prisdifferansierte romstasjoner rundt hovedstaden.

Det blir flere og kanskje prisdifferansierte romstasjoner rundt hovedstaden. Foto: Arkivfoto

Det er ikke sikkert at prisen blir like høy i alle sammen.

- Det blir flere bomstasjoner i Oslo, men det er ikke nødvendig at prisen blir like høy for alle sammen.

Det sier Lan Marie Nguyen Berg, førstekandidat for MDG i Oslo og et aktuelt navn for posten som samferdselsbyråd, til Osloby.no.

Mandag presenterte SV, Ap og Miljøpartiet De Grønne sin byrådsplattform. Der ble det blant annet kjent at utbyggingen av E18 vestover stanses, og at Oslo sentrum skal være bilfritt innen fire år.

(Saken fortsetter under.)


Det nye byrådet vil også innføre rushtidsavgift i bommen. Ifølge byrådserklæringen vil dette gi lavere trafikk og mer i inntekt.

Osloby.no spør MDG-representanten om det vil bli ulike takster for bensin- og dieselbiler.

- Vi vil at det skal være sammenheng mellom utslipp og pris i bomringen. Det innebærer at biler med lavere utslipp vil ha lavere pris enn de som slipper ut mye, svarer Lan Marie Nguyen Berg.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.