RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Oslo slaktes som turistmål

Sist oppdatert:
Hovedstaden er innadvendt, utilgjengelig og mangler selvtillit som turistby, mener reiselivseksperter.

Bildet av Norges hovedstad som et ettertraktet reisemål for utenlandske turister i rask vekst, er direkte feil, mener eksperter Dagsavisen har snakket med.

Ekspertene mener at det brukes for lite penger på å markedsføre Oslo sammenlignet med andre nordiske storbyer. Viktige turistattraksjoner gjemmes bort for turistene når lokal dragkamp får bestemme lokalisering.

De kritiserer også at staten ikke spytter penger direkte inn i markedsføring av Oslo. Reiselivsplanen for Oslo inneholder ingen konkrete mål for vekst i turistnæringen de nærmeste årene, sier de videre. Sammenlignet med København, Göteborg og Stockholm, er det småpenger som brukes til å markedsføre Oslo.

– I Danmark har man forstått at hovedstaden har et helt spesielt ansvar som innfallsport til hele landet. Danskene er overbevist om at det å satse på god markedsføring av København, gagner hele Danmark, sier turistsjef Tor Sannerud i VisitOSLO til Dagsavisen.

I Oslos reiselivsplan, som ble vedtatt i bystyret i 2003, er det ikke satt et eneste konkret mål verken for vekst i turismen eller hvor mye penger som skal brukes på markedsføring. Flere mener det har vært en tabbe, og planen er allerede under revisjon.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere